V snahe potlačiť dezinformácie na internete chce Európska komisia, aby technologické spoločnosti ako Google, Facebook a TikTok začali označovať obsah vytvorený umelou inteligenciou bez toho, aby čakali na zákony. Informuje o tom portál Politico.
Rozlíšenie faktov od fikcie
Texty, videá a audio vytvorené alebo upravené nástrojmi ako ChatGPT alebo DALL-E sa čoraz viac šíria na internete a Komisia vyzýva desiatky veľkých technologických spoločností, ktoré sú súčasťou jej dobrovoľnej charty proti dezinformáciám, aby ľuďom uľahčili rozlíšiť fakty od fikcie.
„Signatári, ktorí majú služby s potenciálom šíriť dezinformácie generované umelou inteligenciou, by mali zaviesť technológiu na rozpoznávanie takéhoto obsahu a jasne ho pre používateľov označiť,“ uviedla v pondelok podpredsedníčka eurokomisie pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová, o čom už skôr informoval Brussels Playbook.
Spôsobí umelá inteligencia vyhynutie ľudstva? Niektorí odborníci varujú, iní to považujú za prehnané
Veľmi veľké online platformy a vyhľadávače ako Meta, Twitter a TikTok budú musieť na základe zákona o digitálnych službách už od 25. augusta identifikovať „výrazným označením“ vygenerované alebo zmanipulované obrázky, zvuky a videá známe ako „deep fake“, inak im hrozia pokuty v hodnote miliónov eur.
Ochranné opatrenie pre služby
Európsky parlament medzitým presadzuje, aby sa podobné pravidlo vzťahovalo na všetky spoločnosti vytvárajúce obsah s umelou inteligenciou, vrátane textu, v rámci zákona o umelej inteligencii, ktorý by mohol vstúpiť do platnosti už v roku 2025.
Jourová tiež chce, aby spoločnosti ako Microsoft a Google vytvorili ochranné opatrenia pre svoje služby, vrátane Bard a Bingchat, aby zlí aktéri nemohli tzv. generatívnu umelú inteligenciu využívať na škodenie.
Nový zákon môže byť pre Twitter problém, v Európskej únii mu hrozí zákaz
Generálny riaditeľ spoločnosti Google Sundar Pichai jej podľa jej slov povedal, že jeho spoločnosť v súčasnosti vyvíja takéto technológie.
Dodala tiež, že 44 účastníkov Kódexu postupov v oblasti dezinformácií – vrátane spoločností sociálnych médií, skupín na overovanie faktov a reklamných združení – založí novú skupinu, ktorá bude diskutovať o tom, ako najlepšie reagovať na nové technológie.
Odstúpenie Twitteru
Jourová zároveň pokarhala Twitter za to, že od dobrovoľného kódexu odstúpil len niekoľko mesiacov pred nadobudnutím účinnosti zákona o digitálnych službách.
Twitter odstúpil od kódexu postupov EÚ pre oblasť dezinformácií. Podľa Brentona môžu utiecť, ale neskryjú sa
„Domnievame sa, že zo strany Twitteru je to chyba,“ povedala s tým, že Twitter si „vybral konfrontáciu, čo si v Komisii veľmi všimli“.
Účastníci kódexu budú musieť v polovici júla zverejniť správy s podrobnými analýzami o tom, ako zastavili šírenie nepravdivých informácií na svojich sieťach a aké sú ich plány na obmedzenie potenciálnych dezinformácií od generatívnej umelej inteligencie.