EÚ si posvietila na influencerov. Dodržiavajú pravidlá alebo si idú „free style“?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Influencer
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Takmer všetci influenceri zverejňujú príspevky s komerčným obsahom, ale len jeden z piatich uvádza, že ich obsah je reklama.

Vyplýva to z vyšetrovania Európskej komisie, ktorá kontrolovala príspevky 567 influencerov na hlavných platformách sociálnych médií v 22 členských štátoch únie.

Chýbali údaje o spoločnosti

Z tejto vzorky až 358 influencerov bude komisia ďalej skúmať a bude ich kontaktovať so žiadosťou, aby dodržiavali platné pravidlá. V prípade potreby môžu prijať ďalšie opatrenia na presadzovanie práva.

Z výsledkov taktiež vyplynulo, že až 78 % influencerov na sociálnych sieťach zarábalo, avšak len 36 % bolo registrovaných ako obchodníci.

Tretina z nich neuviedla vo svojich príspevkoch žiadne údaje o spoločnosti, napríklad e-mailovú adresu, názov spoločnosti, poštovú adresu alebo registračné číslo. Takmer štyria z desiatich nepoužívali správne označenie komerčného obsahu ako je napríklad „platené partnerstvo“ na Instagrame.

Aktívni na viacerých platformách

Zjednodušili si to tým, že ho označili ako spolupráca, partnerstvo či poďakovali partnerskej značke. Až 40 % influencerov podporilo taktiež svoje vlastné produkty, služby alebo značky. Z nich 60 % nezverejňovalo reklamu dôsledne alebo vôbec.

Cieľom tejto kontroly bolo posúdiť problémy, ktorým spotrebitelia čelia na digitálnych trhoch, a určiť, či platné právne predpisy EÚ postačujú na zabezpečenie vysokej úrovne ochrany spotrebiteľov.

Viacerí influenceri boli aktívni na rôznych platformách sociálnych médií, 572 malo príspevky na Instagrame, 334 na TikToku, 224 na YouTube, 202 na Facebooku, 82 na X (predtým Twitter), 52 na Snapchate a 28 na Twitchi.

Propragujú nebezpečné činnosti

Viac ako jeden milión sledovateľov malo 82 influencerov, 301 viac ako 100 tisíc sledovateľov a 73 influencerov malo od 5 000 do 100 tisíc sledovateľov. Kontrolovaní influenceri sa venujú móde, životnému štýlu, kráse, jedlu, cestovaniu a fitnes/športu.

Čo je prekvapujúce, až 119 influencerov považuje komisia za tých, ktorí propagujú nezdravé alebo nebezpečné činnosti, ako sú nezdravé potraviny, alkoholické nápoje, lekárske alebo estetické zákroky, hazardné hry alebo finančné služby, napríklad obchodovanie s kryptomenami.

V roku 2023 spustila Európska komisia právne centrum pre influencerov, kde môžu influenceri nájsť praktické informácie o dodržiavaní právnych predpisov EÚ.

Musia poskytovať aj záruku

Influenceri by vo svojich príspevkoch nemali zavádzať spotrebiteľov nepravdivými alebo neúplnými informáciami o propagovaných produktoch alebo službách, ktoré spadajú pod smernicu o nekalých obchodných praktikách.

Akákoľvek propagácia výrobkov alebo služieb značky v príspevku, ktorá prináša jej influencerovi príjmy alebo iné druhy výhod, musí byť zverejnená ako reklamná činnosť.

Okrem toho tí, ktorí predávajú výrobky alebo služby na vlastný účet, majú rovnaké zákonné povinnosti ako internetové obchody, napríklad poskytovať spotrebiteľom zákonné záruky alebo práva na odstúpenie od zmluvy.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie EK Európska komisiaEU Európska únia