Komunikáciu obcí a miest so štátom a inštitúciami má zjednodušiť ponechanie iba jednej elektronickej schránky, do ktorej budú užívateľom doručované všetky elektronické správy.
Znižovanie byrokracie
Podľa ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI) znížením počtu aktívnych elektronických schránok pre jeden subjekt sa zníži byrokracia a tiež riziko nedoručenia elektronickej správy.
Je to jedna z viacerých zmien v zákone o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente), ktorú v utorok schválila Národná rada SR. Hlavná časť novely elektronických služieb štátu bude účinná od 1. novembra.
„Často sa stávalo, že úrady mali viac ako jednu elektronickú schránku. Spôsobovalo to nejednoznačnosť doručovania, hľadali sa stratené správy, veľa byrokracie na strane štátu aj občana, ktorý posielal správu. Ruší sa takáto možnosť, bude iba jedna schránka pre jeden úrad,“ povedal štátny tajomník ministerstva informatizácie Ján Hargaš. Taktiež sa zjednodušuje rušenie schránok.
Problematické prijímanie zásielok
„Napríklad, pre živnostníkov, aby sme predišli špekulatívnemu nerušeniu schránky a odmietaniu prevzatia zásielok, ako sa to často dialo. Automaticky pri zániku živnosti sa ruší aj samotná schránka,“ uviedol Hargaš. Cudzincom s pobytom v SR zriadia schránky tiež automaticky. Svoju elektronickú schránku aktívne využíva takmer 210-tisíc občanov a vyše 520-tisíc podnikateľov.
Na overenie totožnosti pri prihlasovaní k službám e-Governmentu budú môcť občania používať aj ďalšie identifikátory, napríklad bankové ID či Apple ID, a to po ich schválení rezortom informatizácie a centrálnom evidovaní.
Aktuálne môžu občania na Ústrednom portáli verejnej správy Slovensko.sk využívať na autentifikáciu občiansky preukaz s čipom, doklad o pobyte cudzinca aj mobilné ID.
Ministerstvo informatizácie zaviedlo túto zmenu pred troma mesiacmi vďaka aplikácii Slovensko v mobile, od 20. júna si ju aktivovalo viac ako 30-tisíc občanov.
Už žiadne správne poplatky
Občania nebudú musieť platiť za výmenu elektronických občianskych preukazov vydaných do 25. júna 2021, ktorým uplynie platnosť bezpečnostných certifikátov pre kvalifikovaný elektronický podpis koncom tohto roka.
Odpustenie správneho poplatku sa týka viac ako 440-tisíc držiteľov takýchto občianskych preukazov. „Doteraz občania museli platiť za výmenu takéhoto občianskeho preukazu. Vďaka tejto novele po jej zverejnení už nebudú musieť platiť, budú oslobodení od správneho poplatku, takže občiansky im bude vymenený zadarmo,“ potvrdil Hargaš.
Zároveň sa zrušia integrované obslužné miesta (IOM) na matrikách pre minimálny záujem o poskytovanie asistovaného podania za občana, na čom štát ušetrí približne 440-tisíc eur ročne.
„Nemá zmysel, aby štát na ne mrhal peniaze na ich prevádzku,“ podotkol štátny tajomník rezortu informatizácie. Na pobočkách Slovenskej pošty budú naďalej dostupné služby vydávania výpisov a odpisov z verejných evidencií, ako aj zaručená konverzia dokumentov, keďže verejnosť má o ne stále záujem.