Predstavitelia troch stavovských organizácií regionálneho školstva – Združenia katolíckych škôl Slovenska, Asociácie evanjelických škôl Slovenska a Asociácie súkromných škôl a školských zariadení – vyjadrujú obavy z navrhovaných legislatívnych zmien v školstve. Podľa nich by opatrenia mohli negatívne ovplyvniť kvalitu a dostupnosť výchovy a vzdelávania v neštátnych školách.
Nedostatok odbornej diskusie
Tvrdia, že navrhované zmeny nereflektujú rôznorodé postavenie verejných a neverejných škôl. Upozorňujú tiež na nedostatok odbornej diskusie s organizáciami reprezentujúcimi školský terén.

Cirkevné a súkromné školy sa búria proti návrhom Druckerovho ministerstva, obávajú sa straty financií aj vlastnej identity
„Vyjadrujeme znepokojenie nad prijímaním legislatívnych návrhov bez predchádzajúcej kvalitnej odbornej diskusie,“ konštatujú signatári spoločného vyhlásenia a zároveň zdôrazňujú, že kvalitu školy nemožno posudzovať na základe jej zriaďovateľa, ale podľa kvality poskytovanej služby.
Informuje o tom Konferencia biskupov Slovenska. Vo vyhlásení ďalej upozorňujú na riziká obmedzenia slobody výberu vzdelávacej cesty pre rodičov, ak by boli neverejné školy diskriminované vo financovaní.
Úpadok neštátneho školstva
„Inštitút verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania nemôže byť podmienený obmedzenou voľbou rodiča, lebo je to v rozpore s Ústavou SR a medzinárodnými právnymi normami,“ uviedli.

Kresťanskí demokrati kritizujú navrhované zmeny v školstve, hovoria o legislatívnej ľadovej smršti – VIDEO
Podľa vyhlásenia, pod ktorým sú podpísaní riaditeľ Združenia katolíckych škôl Slovenska Radoslav Rusňák, prezident Asociácie evanjelických škôl Slovenska Marián Damankoš a prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení Eva Ohraďanová, nemôže byť 100-percentné normatívne financovanie na žiaka viazané na bezplatnosť vzdelávania, ak reálne náklady školám nepostačujú. Signatári vyzývajú ministerstvo, aby rešpektovalo pluralitu v školskom systéme a nepresadzovalo „optimalizáciu“, ktorá by mohla viesť k úpadku neštátneho školstva.
Sociálne znevýhodnení žiaci
„Sme presvedčení, že najúčinnejšie na potreby detí reaguje kvalitná a pluralitná vzdelávacia ponuka dostupná vďaka rozmanitým typom poskytovateľov,“ dodali. Apelujú na dialóg a kvalitné analytické podklady ako predpoklad spravodlivej reformy školského systému. Organizácie zároveň podporujú systémové riešenia v oblasti vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Druckerovo ministerstvo sa ohradilo voči výrokom z tlačovej besedy KDH, neexistuje žiadny zámer „zoštátňovať“ školy
„Ako predstavitelia troch najväčších profesijných organizácií regionálneho školstva, ktoré zastupujú záujmy neštátnych škôl a školských zariadení, podporujeme snahu ministerstva školstva o systémové riešenie dlhodobých problémov vzdelávania žiakov zo sociálneho znevýhodneného prostredia, osobitne detí z marginalizovaných rómskych komunít a ich segregácie v spoločnosti,“ uviedli.