Podľa ministerky školstva Martiny Lubyovej tradičné vzdelávanie pozostávalo v minulosti z jedného obdobia v detstve a mladosti, v ktorom sa získala väčšina zručností
Piatu medzinárodnú konferenciu hodnotenia kompetencií dospelých – PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) otvorila v utorok večer ministerka školstva Martina Lubyová. Podujatie, ktoré je v rámci aktuálneho Týždňa celoživotného učenia, potrvá do 29. novembra.
Ako agentúru SITA informoval odbor komunikácie a protokolu ministerstva školstva, na slávnostnom otvorení sa zúčastnil aj riaditeľ Sekcie pre vzdelávanie a zručnosti OECD Andreas Schleicher.
Éra rýchlych zmien
Podľa ministerky školstva tradičné vzdelávanie pozostávalo v minulosti z jedného obdobia v detstve a mladosti. Vtedy sa získala väčšina zručností. Potom ľudia už len okrajovo zlepšovali svoje zručnosti na pracovisku prostredníctvom formálneho, neformálneho a informálneho učenia sa. „Tento model je však neudržateľný, keďže je momentálne éra rýchlych zmien, ktoré od jednotlivcov vyžadujú, aby sa neustále učili nové zručnosti. Vzdelávanie v dospelosti preto nadobudlo významné postavenie,“ dodala Lubyová.
Andreas Schleicher podporil prepojenie medzi učením sa a prostredím práce. Informácie o možnostiach ďalšieho vzdelávania dospelých majú byť podľa neho ľahko dostupné. Okrem iného je potrebné uznávať a certifikovať úrovne dosiahnutých vedomostí, zručností a kompetencií.
Sledovanie vývoja zručností
Konferencia je zameraná na program medzinárodného hodnotenia kompetencií dospelých – PIAAC. Ide o najväčší a najkomplexnejší prieskum zameraný na mapovanie schopností a zručností dospelých realizovaný pod záštitou OECD.
Cieľom výskumu PIAAC je cyklické sledovanie zmien a vývoja potrebných zručností pre 21. storočie a kvalifikovanosti pracovnej sily na trhu práce. To všetko v národnom kontexte, ale s medzinárodnou porovnateľnosťou.
Každý rok iná krajina
Štúdia PIAAC poskytuje dáta, vďaka ktorým je možné reflektovať na nedostatky formálneho systému vzdelávania v oblasti kľúčových kompetencií. Jeho výsledky možno využiť najmä v oblasti vzdelávania dospelých.
Výročnú konferenciu pripravuje každý rok iná krajina OECD. Slovenská republika prevzala štafetu po Singapure. Na piatej výročnej konferencii v Bratislave je prítomných viac ako 200 národných odborníkov a medzinárodných expertov z celého sveta.
Radia sa k ním odborníci z Oxfordskej univerzity, rakúskeho Inštitútu celoživotného vzdelávania, či Chungnamskej národnej univerzity z Južnej Kórey. Nechýbajú zástupcovia Svetovej banky, OECD, Európskej komisie, Slovenskej akadémie vied a národných ministerstiev.