BRATISLAVA 29. novembra (WEBNOVINY) – Celkový počet učiteľov na slovenských vysokých školách sa za posledných 10 rokov príliš nemenil. Menila sa však kvalifikačná štruktúra učiteľov. Najmä v prvých rokoch po roku 2004 stúpal počet aj podiel profesorov na vysokých školách, keď ich počet za štyri roky stúpol približne o štvrtinu.
Ešte citeľnejšia je zmena v počtoch učiteľov s titulom PhD., ktorých podiel stúpol z 57 percent na 88 percent. Formálne sa teda zvýšil počet pracovníkov, ktorí by mali mať predpoklady na vedecké bádanie a kvalitnú výučbu. Vyplýva to z hodnotenia fakúlt vysokých škôl, ktoré vypracovala Akademická rankingová a ratingová agentúra (ARRA).
Rastie aj publikačná činnosť
V súlade so zvyšujúcou sa kvalifikáciou sa postupne zvyšoval aj vedecký výkon slovenských vysokých škôl. „V prípade, že sa zameriame len na vedecké práce zachytené v renomovaných medzinárodných databázach Web of Knowledge, môžeme konštatovať, že hrubý publikačný výkon sa za desaťročie zvýšil o 130 percent. Pre lepšie porovnanie, vo svete bol za rovnaké obdobie zaznamenaný asi 60-percentný nárast. Keďže však bol počiatočný stav na Slovensku diametrálne odlišný, dobiehanie v počte prác je očakávaným procesom a prekvapením by bol skôr opačný vývoj,“ uvádza sa v správe ARRA.
Nárast počtu publikácií však neznamenal aj nárast v kvalite. „Samotná kvalita vedeckého výkonu vyjadrená priemerným počtom citácií na prácu pri hrubom porovnaní v súčasnosti dosahuje len polovicu svetového priemeru a za posledných 10 rokov rástla dokonca ešte pomalšie ako vo svete,“ konštatuje ARRA.
Počet doktorandov klesá
Počty a štruktúra sa menili aj pri doktorandoch. Na začiatku sledovaného obdobia po roku 2004 študovala na slovenských vysokých školách v dennej forme menej ako štvrtina z celkového počtu doktorandov.
Nasledujúce roky počty externých doktorandov s malou prestávkou celú dobu klesali a počty denných doktorandov naopak dlho stúpali. V súčasnosti už denní doktorandi tvoria takmer 60 percent z celkového počtu doktorandov.
Celkový počet doktorandov sa zvýšil od roku 2004 do roku 2010 takmer o tretinu. Odvtedy je citeľný výrazný prepad, pričom za posledné dva roky sa počet doktorandov znížil o viac ako 2 000 a ich celkový počet je tak nižší ako v roku 2004.