SVIT 6. decembra (WebNoviny.sk) – Až 75 percent žiakov stredných odborných škôl (SOŠ) v posledných rokoch nenašlo uplatnenie v odbore, ktorý študovali. Upozornil na to Štátny inštitút odborného vzdelávania. Na súčasnú situáciu v oblasti zamestnanosti a školstva chce reagovať národným projektom Duálneho vzdelávania.
Podľa inštitútu totiž ročne zo škôl odchádza iba 4-tisíc absolventov, ktorí sa uplatnia v tom, čomu sa venovali počas štúdia. „Len v tomto roku odchádza do dôchodku z odborných profesií približne 41-tisíc zamestnancov. Na Slovensku každoročne vzniká deficit viac ako 34-tisíc absolventov, ktorí chýbajú v ekonomike na reprodukciu pracovných síl v odborných pozíciách,“ informoval riaditeľ inštitútu Michal Bartók počas tlačovej konferencie v Strednej odbornej škole na Štefánikovej ulici vo Svite.
Fico: O stredných školách bude v budúcnosti rozhodovať štát
Zvyšovanie platov učiteľov odmietajú najmä voliči Smeru
Štátny inštitút odborného vzdelávania by chcel súčasnú situáciu zlepšiť prostredníctvom spomínaného národného projektu Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity a kvality odborného vzdelávania a prípravy, ktorý potrvá do roku 2020. „Jeho cieľom je zvýšiť flexibilitu školského systému vo vzťahu k potrebám trhu práce a umožniť zamestnávateľom, aby sa aktívne podieľali na odbornej príprave žiakov, teda výchove svojich budúcich zamestnancov, ktorým pomôžu odbornou prípravou, získaním zručností, pracovných návykov a osvojením si konkrétnej firemnej kultúry,“ priblížil Bartók.
Zriadenie ôsmich tzv. Dual Pointov
Projekt predpokladá, že do systému duálneho vzdelávania by sa mohlo do roku 2020 zapojiť 12-tisíc žiakov, podariť by sa mohlo uzatvoriť 1450 zmlúv so strednými odbornými školami, zaškolených by tiež malo byť 700 inštruktorov. Rovnako sa predpokladá aj zriadenie ôsmich takzvaných Dual Pointov, teda miest, kde by zamestnávatelia, školy, žiaci a verejnosť dostali potrebné informácie o duálnom vzdelávaní v tom-ktorom kraji.
V rámci pilotnej aktivity tiež bude zriadený jeden kontaktný bod ako Centrum orientácie, ten bude žiakom pútavou formou prezentovať rôzne remeslá a sprevádzať ich pri výbere povolania. „Od tejto aktivity očakávame oslovenie 4-tisíc žiakov základných škôl v čase, keď sa rozhodujú o stredoškolskom štúdiu,“ dodal Bartók.
Podľa jeho slov je cieľom národného projektu vytvoriť aj stav, keď budú stredné odborné školy ponúkať vo vzdelávaní vyššiu pridanú hodnotu a zamestnávatelia ich budú vnímať ako úspešné personálne agentúry.
V systéme duálneho vzdelávania je 51 stredných škôl
V aktuálnom školskom roku je do systému duálneho vzdelávania zaradených 51 stredných odborných škôl s celkovo 1393 žiakmi. Najviac z nich je v Trenčianskom kraji, v systéme duálneho vzdelávania sa tam pripravuje 303 žiakov. Najmenej škôl napojených na tento systém je v Banskobystrickom kraji, týka sa to len jednej školy so 43 žiakmi.
Bartók však pripomenul, že v súčasnosti inštitút registruje väčší dopyt zo strany zamestnávateľov a škôl, než aká je ponuka žiakov. Aj preto by chceli stredné odborné školstvo a samotný systém zatraktívniť. Na Slovensku v súčasnosti žiak absolvuje polovicu vyučovacích hodín v škole, druhú polovicu ako praktickú časť u zamestnávateľa. „Praktickú časť výučby preberá na seba zamestnávateľ, realizuje sa u neho, v podstate si na to vytvorí vlastné pracovisko a poverí svojho zamestnanca, aby sa žiakom venoval,“ dodal Bartók.
„Národný projekt je ambiciózny a pre skvalitnenie odborného vzdelávania nevyhnutný. Našimi partnermi budú stavovské profesijné organizácie, ktoré sa už dnes výrazne angažujú v systéme duálneho vzdelávania v zmysle Zákona o odbornom vzdelávaní a príprave. Počas štyroch rokov budeme v každej aktivite komunikovať so zamestnávateľmi, zriaďovateľmi, školami, žiakmi aj rodičmi. Nebude to jednoduché, ale toto je jediný spôsob, ako vytvoriť perspektívy pre žiakov stredných odborných škôl a potenciál pre zamestnávateľov,“ dodal riaditeľ inštitútu Bartók. Pripomenul, že systém je postavený na poznatkoch z nemeckých, rakúskych a švajčiarskych systémov.