Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) otvoril bezplatný rómsky jazykový kurz, ktorý pripraví účastníkov na štátnu jazykovú skúšku na úrovni C1. Ako informovala Veronika Klindová z ŠPÚ, podmienkou prijatia je rómsky jazyk na pokročilej úrovni.
Kurz je určený pre budúcich aj súčasných učiteľov rómskeho jazyka a tiež pedagógov pôsobiacich v školách, ktoré navštevujú aj žiaci z rómskych komunít.
Právo vzdelávania v rodnom jazyku
Prihlásiť sa však môžu aj asistenti učiteľa či komunitní pracovníci. Záujemcovia sa môžu prihlásiť do 23. augusta cez formulár na stránke ŠPÚ.
Aktuálne v slovenských základných a stredných školách vyučujú predmet rómsky jazyk a literatúra siedmi pedagógovia.
Gröhlingovo ministerstvo spúšťa call centrum na podporu očkovania, pomôže prezenčnej výučbe na školách
Klindová poukázala, že podľa odhadov žije na Slovensku 440-tisíc Rómov, z ktorých nemalá časť používa rómsky jazyk ako svoj materinský.
Dodala, že právo vzdelávať sa vo svojom jazyku garantuje národnostným menšinám a etnickým skupinám okrem Ústavy SR aj školský zákon.
Vyškolili už desiatky pedagógov
ŠPÚ v minulosti vyškolil takmer 90 pedagogických zamestnancov, ktorí sú schopní využívať rómsky jazyk vo výučbe a pri komunikácii so žiakmi.
Riaditeľka ŠPÚ Miroslava Hapalová vníma podporu kompetencií učiteľov v oblasti využívania rómskeho jazyka ako dôležitý nástroj zlepšovania vzdelávacích výsledkov rómskych žiakov a zaistenia ich rovnoprávneho prístupu ku vzdelávaniu.
Podnetné a estetické prostredie školského prostredia vplýva na vývin detí, tvrdí psychologička
Dodala, že zabezpečenie vyučovania rómskeho jazyka v školách ako jedného z jazykov národnostných menšín vyplýva z medzinárodných záväzkov Slovenska, ale najmä z vnútroštátnej legislatívy.
„Vzdelávanie pedagógov v rómskom jazyku je krok k odstráneniu jazykovej bariéry škôl vo vzdelávaní žiakov z MRK (marginalizovaných rómskych komunít, pozn. SITA), ktorá môže byť neraz dôvodom školského neúspechu. Inklúzia v slovenských školách je nielen o školskej politike, školskom zákone, finančných dotáciách, materiálnych podmienkach, príprave učiteľov a ďalších odborníkov, ale predovšetkým v nej ide o postoje nás všetkých,“ približuje štátna tajomníčka Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre inklúziu, národnostné školstvo a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová.
Projekt sa sústredí aj na publikácie
Odborná a jazyková príprava na štátnu skúšku z rómskeho jazyka patrí pod projekt s názvom Inovatívne vzdelávanie učiteľov s cieľom zvýšiť ich interkultúrne kompetencie vo vzdelávacom procese rómskych žiakov v rámci programu Miestny rozvoj, odstraňovanie chudoby a inklúzia Rómov financovaného z Nórskych grantov a zo štátneho rozpočtu SR.
Projekt sa v nasledujúcom období sústredí na tvorbu publikácií so zameraním na rómsky jazyk a literatúru, kultúru a históriu Rómov.
„Hlavným cieľom projektu je systémová podpora zavedenia vyučovania rómskeho jazyka a literatúry v základných a stredných školách. Taktiež tvorba podporných nástrojov pri zavádzaní inovatívnych vzdelávacích prístupov vo vyučovaní a interkultúrnej výchovy v školách so žiakmi z rómskych komunít,“ upresnil manažér projektu Jozef Facuna.