Slovensko pri vzdelávaní maloletých cudzincov nemá jasne stanovené postupy, ktoré by pomohli nielen školám, ale predovšetkým samotným deťom. Poukázal na to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR. To, že chýba stratégia ich vzdelávania a pre verejné inštitúcie schémy, ako postupovať najmä pri krízových migračných vlnách, sa podľa úradu výrazne prejavilo po vypuknutí vojny na Ukrajine v roku 2022.
Vtedy k nám prišli v krátkom čase tisíce ukrajinských detí a ich začlenenie do škôl sa na začiatku podarilo zvládať predovšetkým vďaka samosprávam, aktívnym riaditeľom škôl či mimovládnym organizáciám. Dodnes však nie sú k dispozícii presné údaje o tom, koľko detí z Ukrajiny sa u nás nachádza.
Povinné vzdelávanie začína platiť až tento rok
Povinné vzdelávanie pre ne začína platiť až od septembra tohto roku, teda tri a pol roka od začiatku najväčšej migračnej vlny na Slovensku. Pre porovnanie, v Čechách povinné vzdelávanie pre ukrajinské deti zaviedli po polroku od vypuknutia vojny, od septembra 2022.

K balíčku zákonov zo školstva dostalo ministerstvo stovky pripomienok, mnohé sa opakujú
Ministerstvo školstva SR poskytlo školám v rokoch 2022 – 2024 na vzdelávanie deti odídencov z Ukrajiny vyše 76,6 milióna eur. Z tejto sumy cez 90 percent, takmer 70 miliónov eur, bolo prefinancovaných z európskych zdrojov.
Vyplýva to z kontroly, ktorú NKÚ robil ako súčasť európskej kontrolnej akcie s ďalšími piatimi úradmi. Gestorom medzinárodného auditu je poľský úrad a zúčastnili sa na ňom aj kontrolné úrady Ukrajiny, Litvy, Česka a Nemecka. Spoločné závery budú zverejnené po ukončení všetkých kontrol na budúci rok.
Ukrajinským deťom hrozí izolácia
Tak, ako Slovensko zatiaľ nedokáže naplno využívať ekonomický potenciál prichádzajúcich dospelých migrantov, rovnako liknavo prijíma systémové opatrenia v oblasti vzdelávania ich detí.
„Postupne sa ukazuje, že časť detí je mimo vzdelávania v našom školskom prostredí. Hrozí im tak izolácia, vylúčenie, neskôr pre neznalosť jazyka znížená možnosť uplatniť sa na trhu práce, chudoba a s tým spojené ďalšie spoločenské riziká. Aktívny prístup a zabezpečenie povinnej účasti na vzdelávaní je riešením, ako využiť ich potenciál pre uplatnenie sa na Slovensku a je v záujme štátu,“ zdôraznil podpredseda NKÚ SR Jaroslav Ivančo.
V rokoch 2022 až 2024 bolo najviac detí odídencov z Ukrajiny na základných školách v okrese Bratislava II, kde ich bolo v priemere 780 na 71 školách. Okres Nitra bol druhým s najvyšším priemerným počtom detí z Ukrajiny, a to 682 detí na 82 školách.
Na 67 základných školách v Petržalke bolo v priemere v uplynulých troch rokoch 601 ukrajinských detí. Podiel detí odídencov z Ukrajiny na celkovom počte žiakov bol v Bratislavskom kraji (3,56 percenta), v Nitrianskom (2,44 percenta) a v Trnavskom kraji to bolo 2,38 percenta.
Odporúčania národných kontrolórov
Národní kontrolóri na základe zistení odporúčajú školskému parlamentnému výboru, aby požiadal ministerstvo školstva o vypracovanie koncepcie pre vzdelávanie detí cudzincov vrátane mechanizmov riešení pri migračných krízach.

Slovensko patrí medzi krajiny s najväčším odlivom študentov, späť sa vracia približne len 40 percent
Vláda by tiež mala navrhnúť legislatívne opatrenia, ktorými sa vytvorí systém výmeny údajov o pohybe a zmene štatútu cudzincov vo veku od 5 do 16 rokov medzi ministerstvom vnútra, ministerstvom školstva a samosprávami s cieľom identifikovať počet detí vo veku povinnej školskej dochádzky.
Poľskému kontrolnému úradu, ako gestorovi tejto medzinárodnej kontroly, slovenskí kontrolóri odporúčajú žiadať Európsku komisiu, aby iniciovala vznik spoločnej databázy informácií o odídencoch z Ukrajiny vo veku od 5 do 16 rokov, ktorí vstúpili do Schengenského priestoru.
Čo ukázala analýza?
Analýza Inštitútu vzdelávacej politiky z roku 2024 odhadla, že ku koncu septembra 2023 sa na území SR nachádzalo 15 103 detí odídencov z Ukrajiny vo veku od troch do 16 rokov. Súčasne Inštitút predpokladal, že viac ako štvrtina z nich nebola zaradená do žiadneho stupňa formálneho vzdelávania. Na jazykové vzdelávanie detí v kurzoch bolo vyčlenených 1,8 mil. eur. Na ostatné aktivity, napríklad školské potreby, školu v prírode, lyžiarske kurzy a na poradenstvo a prevenciu, bolo školám pridelených 1,9 mil. eur.
„Napriek rôznym ťažkostiam, s ktorými bolo potrebné vysporiadať sa pri začleňovaní ukrajinských detí do škôl, môžeme zvládnutie situácie v konečnom dôsledku hodnotiť pozitívne. Naše školy získali novú skúsenosť pre ďalšie zlepšovanie sa v takých oblastiach, ako je zavádzanie individuálneho prístupu k žiakom, posilnenie tímov odborníkov, kde nemôže chýbať psychológ, špeciálny pedagóg, alebo sociálny pracovník. Nehovoriac o potrebe aktívnej podpory viacjazyčnosti, pretože najväčšou prekážkou je a stále bude jazyková bariéra,“ dodal Ivančo.