Diagnostika a prijímanie detí do špeciálnych škôl zlyháva. Upozornila na to Štátna školská inšpekcia, ktorá v školskom roku 2024/2025 odhalila závažné odborné aj systémové pochybenia pri prijímaní detí do špeciálnych škôl.
„Až 79 percent z nich muselo absolvovať rediagnostické vyšetrenie – čo je dramatický nárast oproti predchádzajúcim rokom. Medzi prijímanými deťmi bolo výrazne vyššie zastúpenie žiakov z marginalizovaných rómskych komunít, čo zvyšuje riziko nesprávnej klasifikácie a neopodstatneného zaradenia do špeciálneho vzdelávania,“ priblížila školská inšpekcia.
Systém už neplní ochrannú funkciu
Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská uviedla, že takýto podiel rediagnostík je bezprecedentný a je dôkazom, že systém diagnostiky už neplní svoju ochrannú funkciu. Najviac sú podľa nej ohrozené deti z marginalizovaných rómskych komunít. Hrozí im nesprávne zaradenie do špeciálnych škôl.

Školy by mali byť bezpečným miestom. Drucker prichádza s novými opatreniami a chystá aj legislatívne zmeny - VIDEO
„Identifikovali sme prípady, keď psychologické vyšetrenia prebehli len raz, s použitím jediného – často neštandardizovaného – diagnostického nástroja, nevhodného pre slovenskú populáciu či kultúrny kontext detí z marginalizovaných rómskych komunít. Viaceré školy prijímali žiakov bez platného odborného odporúčania, chýbali individuálne vzdelávacie plány a odporúčania poradenských zariadení sa v praxi neaplikovali,“ upozornila školská inšpekcia.
Zlyhania vedú k ďalším pochybeniam
Hlavná inšpektorka dodala, že pochybenia v diagnostike vedú k reťazcu ďalších zlyhaní. „Od nesprávneho zaradenia žiaka až po neadekvátny spôsob jeho vzdelávania. Ide o systémový problém, ktorý sa dotýka základného práva dieťaťa na vzdelanie primerané jeho schopnostiam,“ zdôraznila Štofková Dianovská.

Zmena, ktorá sa dotkne tisícok rodičov. Ospravedlnenky čakajú ešte prísnejšie pravidlá
Školská inšpekcia pokračovala, že vážne problémy sa týkajú aj personálneho a materiálneho zabezpečenia škôl. Podľa slov inšpekcie je málo špeciálnych pedagógov, školských psychológov a logopédov. Učebné pomôcky pre deti s autizmom sú podľa inšpekcie nedostatočné a niektoré školy fungujú v dvojzmennej prevádzke.
Štofková Dianovská v tejto súvislosti zdôraznila, že ak má byť inklúzia viac než len slovom, je potrebné zmeniť spôsob, akým sa diagnostikujú deti a aké podmienky sú im v školách vytvárané. Štátna školská inšpekcia preto vyzvala zodpovedné inštitúcie, aby bezodkladne posilnili odborné kapacity, zaviedli štandardy rešpektujúce kultúrnu rôznorodosť a zabezpečili rovnosť vo vzdelávacích príležitostiach pre všetky deti.