Šikana nie je len záležitosť spadajúca do oblasti pedagogiky, ide o komplexný psychologický, sociálny, právny a etický problém. Zhodnotilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR v predkladacej správe Akčného plánu riešenia šikany v školách a školských zariadeniach na roky 2022 – 2023, ktorý dnes vzala vláda na vedomie.
Minister Gröhling odsudzuje čin, ktorý sa stal v Miloslavove. Do školy už vyslal krízový tím
Z online dotazníka z mája 2020 Centra vedecko-technických informácií SR (CVTI) vyplýva, že z pohľadu koordinátorov prevencie sa v školskom roku 2019/2020 s problémom šikanovania stretla väčšina škôl (86,3 percenta), pričom iba viac ako desatina koordinátorov prevencie potvrdila, že tomuto problému v škole nečelila. Štatisticky bolo spracovaných 553 dotazníkov zo základných a stredných škôl.
„Je dôležité, aby problematika šikany a kyberšikany, práve z dôvodu nebezpečnosti a dopadu na zdravie a častokrát na život detí a mládeže, bola neustále monitorovaná, vyhodnocovaná, a to nielen ako dôsledok už vzniknutého problému, ale aj ako nástroj na riešenie a elimináciu rizík v budúcnosti a možnosti ich prevencie,“ konštatovalo ministerstvo.
Až tretina žiakov a študentov na celom svete sa stala obeťou šikany, ukazuje nová štúdia
Jedným z hlavných cieľov akčného plánu je tak zvýšiť odbornosť pedagogických a odborných zamestnancov pôsobiacich v školstve v prístupe k šikane. Tiež posilniť spoluprácu s orgánmi štátnej správy za účelom vzájomnej informovanosti a efektívnosti spolupráce a zároveň aj vytvorenie opatrení na elimináciu budúcich rizík. Kľúčovým cieľom plánu je aj monitoring, posilnenie informovanosti a povedomia o šikane.