Rodičia a študenti vyzývajú vládu na hľadanie riešení, ktoré by vrátili deti späť do škôl. Signatári výzvy Dajme deťom hlas v čase pandémie apelujú na vládu SR ako aj na odborníkov podieľajúcich sa na príprave epidemiologických opatrení.
Žiadajú, aby pri obmedzovaní ústavného práva na vzdelávanie ako aj potenciálu detí rozhodovali s úctou a rešpektom k tým, ktorých sa obmedzenia týkajú a nestavali ich pred rozhodnutia „zvečera do rána“. V tlačovej správe o tom informovala jedna zo signatárok výzvy Andrea Hajdúchová.
Zvážiť by mali striedanie ročníkov
Podľa signatárov by mali jednoduché celoplošné opatrenia nahradiť riešenia, ktoré hľadajú kompromis medzi prioritami spoločnosti – zohľadniť pri prezenčnom vzdelávaní situáciu v regióne, charakter školy, zvážiť striedanie ročníkov, vrátiť do škôl postupne vybrané ročníky, napríklad maturantov, obmedziť mobilitu medzi regiónmi s vysokou a nízkou incidenciou prípadov či využívať antigénové testy v školách.
Vyučovaniu na školách pomôžu krátke videá z ôsmich predmetov, pripravujú ich učitelia
Riešenia navrhujú hľadať aj pri rozvojových aktivitách pre deti, ktoré sú tiež zrušené celoplošne, a to bez ohľadu na to, či ide o individuálnu výučbu a šport alebo výučbu v malých skupinách.
Sociálna izolácia zhoršuje mentálne zdravie
„Viacero štúdií potvrdzuje, že sociálna izolácia počas pandémie zhoršuje mentálne zdravie detí. Systematická štúdia zistila, že sociálna izolácia zvyšuje riziko vzniku depresie, pričom na rozvoj depresie vplýva najmä dĺžka trvania karantény. To nám napovedá, že pre deti je extrémne dôležité, aby sociálna izolácia trvala najkratšie, ako sa dá,“ uviedla psychologička Mária Balážová, ktorá je zároveň aj signatárka výzvy.
Upozorňuje, že kým mladšie deti prežívajú skôr úzkosť a obavy, ktoré sa môžu prejaviť zmenou správania, u starších detí prevládajú pocity osamelosti, s ktorými sa spája depresivita. Signatármi výzvy sú ľudia z rôznych povolaní, viacerí učitelia a rodičia.