BRATISLAVA 12. júna (WEBNOVINY) – Hromadnú pripomienku proti zvyšovaniu žiakov v triedach podpísalo už 2 700 ľudí.
„Podľa legislatívnych pravidiel vlády je ministerstvo povinné rokovať s predkladateľmi pripomienky, ak ich je aspoň 500. Povinný počet sme teda prekonali viac ako päťnásobne a podpisy pribúdajú,“ uviedol pre agentúru SITA iniciátor pripomienky poslanec Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS).
Ministerstvo v novele školského zákona navrhuje zvýšiť maximálny počet žiakov na 1. stupni základných škôl na 28 žiakov, doteraz to bolo v 1. ročníku 22 žiakov a v 2. až 4. ročníku 25 žiakov. Na 2. stupni ZŠ má maximálny počet žiakov v triede stúpnuť z 28 na 30. Beblavý pripomenul, že už vlani ministerstvo umožnilo novelizáciou zvýšiť maximálny počet žiakov v triedach o troch.
„Od budúceho školského roku by sa tak mohlo stať, že v triede prvákov bude 31 detí. To je absurdné, neviem, či také niečo bolo vôbec aj za socializmu,“ obáva sa poslanec.
V 2. až 4. ročníku ZŠ by mohlo byť v jednej triede až 31 žiakov a na druhom stupni ZŠ by sa v krajnom prípade mohlo v jednej triede ocitnúť až 33 žiakov. Autori pripomienky preto požadujú vypustiť z novely plánované zvýšenie počtu detí v triedach základných škôl.
Rezort školstva v správe o stave školstva hovorí, že máme veľa malých škôl s nízkym počtom žiakov. „Toto opatrenia však zasiahne hlavne školy, ktoré sú plné a ešte viac ich to naplní,“ poznamenal Beblavý. Autori hromadnej pripomienky podporujú racionalizáciu školskej siete, obávajú sa však, že takýto skok zásadne ohrozuje kvalitu vzdelávacieho procesu najmä na prvom stupni.
Pripomínajú, že pedagogický zamestnanec bude musieť kvalitne odučiť až o deväť žiakov viac, než doteraz. „Ministerstvo nepripravilo žiadny program ani opatrenia na podporu učiteľov a na prevenciu zníženia kvality výučby. Doterajšia skúsenosť s ministrom Čaplovičom nevyvoláva dôveru v schopnosť a ochotu ministerstva zabezpečiť rovnakú kvalitu výučby,“ píšu autori pripomienky. Je to podľa nich nesystémový krok. Rezort školstva argumentuje snahou lepšie zaplatiť menší počet učiteľov.