BRATISLAVA 14. mája (WebNoviny.sk) – Slovenské školstvo konzervuje podľa poslanca NR SR a člena parlamentného výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Martina Poliačika (SaS) sociálne rozdiely.
„Slovenské školstvo nie je nastavené na potreby detí, ktoré pochádzajú z nepodnetného prostredia,“ povedal v relácii Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) – Sobotné dialógy na Rádiu Slovensko. Preto to je podľa neho nevyhnutné zhmotniť do reality, je však rád, že sa konečne začalo prihliadať na tento problém.
Zrušiť treba aj prepadávanie
„Inkluzivita bola doteraz chápaná tak, že ideme upravovať štandardné školy tak, aby sa v nich rómske deti mali lepšie. No znamená to, že zdvihneme úroveň celého školstva, všetkých škôl, aby bol prístup pre akékoľvek dieťa, ktoré tam príde, napríklad aj pre mimoriadne nadané,“ povedal Poliačik. Malo by to byť podľa neho tak, že keď príde dieťa z nepodnetného prostredia, v škole by mal byť prípravný ročník. Treba však zrušiť aj prepadávanie, pretože nie je dobré, keď dieťa viackrát prepadne a príde medzi mladšie deti.
V systéme slovenského školstva podľa poslanca za SaS existuje tzv. kyslíkový dlh. „Strašne veľa ľudí pracuje zadarmo a robí nadprácu, ktorá nie je zaplatená. A práve vďaka tomu je školstvo u nás stále efektívne, aj keď do neho nejdú peniaze,“ poznamenal. Je to výsledok posledných desiatich rokov, keď mal byť vytvorený priestor na to, aby aj učitelia zasahovali do toho, s čím budú pracovať.
To, že zo školstva odchádzali najlepší učitelia, bolo podľa Martina Poliačika spôsobené nielen ekonomickými faktormi. Dôvodom je aj konzervatívne prostredie v školstve, učitelia sa nemohli venovať moderným spôsobom výučby, a preto to vzdali. „Neodchádzali len pre platy, ale aj pre to, že necítili slobodu robiť vlastnú prácu najlepšie ako vedia, ale boli im hádzané polená pod nohy nielen zo strany vedenia školy, ale aj zo strany štátu,“ vysvetlil v relácii.
Zruinovali sme dobre nastavené školstvo
Problémom je podľa neho aj to, že na školách nie je pre učiteľov priestor na to, aby mohli spájať učivo do konceptuálnych celkov, no tiež je zanedbávaná školská samospráva, do ktorej by prispievali deti samé. „Aby prispievali do tvorby pravidiel. Nečudujme sa, že nám vyrastajú ignorantskí ľudia, keď to je takto,“ skonštatoval. Martin Poliačik preto očakáva, že témy v programovom vyhlásení vlády v oblasti školstva budú na ministerstve školstva veľmi intenzívne rozpracované a že sa protichodné záujmy vykryštalizujú do jednotného smeru.
Predseda školského výboru NR SR Ľubomír Petrák (Smer-SD) sa v relácii Sobotné dialógy bránil tým, že deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia zabezpečovali učebné pomôcky ako aj iné veci, a vytvárali predpoklady na to, aby aj táto skupina mala prístup ku kvalitnému vzdelávaniu. Za posledné štyri roky sa v tom urobil významný posun, poznamenal.
„Aj tieto deti dostali adekvátny priestor, možno nie taký ako deti bohatých rodičov, no majú slušný prístup k vzdelaniu, majú pomôcky a tlačíme na rodičov, aby nezanedbávali ich povinnú školskú dochádzku,“ povedal poslanec parlamentu. Na záver však dodal, že slovenské školstvo je systematicky devastované od roku 1989. „Zruinovali sme dobre nastavené školstvo, čiže to nie je problém posledných desiatich rokov,“ priblížil Petrák.