- aktualizované 26. augusta, 11:43
Rezort školstva chce obmedziť opakovanie ročníkov i nesprávne zaraďovanie rómskych detí do špeciálnych škôl. Žiaci by na každom stupni nemali opakovať jeden ročník viac než raz. Opakovanie ročníka by sa nemalo započítavať do celkového trvania školskej dochádzky. Vyplýva to z novely zákona, ktorou chce ministerstvo podporiť deti zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Gröhlingovo ministerstvo vyhlásilo štyri výzvy týkajúce sa materských, základných a stredných škôl (video)
Návrh, ktorý Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania, by mal tiež zaviesť pojem školská segregácia, redefinovať dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ale aj vymedziť podporné opatrenia a povinnosť ich zabezpečenia.
Rezort by chcel obmedzením opakovania ročníka predchádzať predčasnému ukončovaniu školskej dochádzky. Na tlačovej besede to povedal minister školstva Branislav Gröhling.
Povinná školská dochádzka
Opakovanie ročníka sa už nebude započítavať do povinnej školskej dochádzky a žiak bude môcť ročník opakovať iba raz na prvom stupni iba raz na druhom stupni.
Opatrenie má predísť tomu, aby žiaci ukončovali povinnú školskú dochádzku skôr, než v poslednom ročníku základnej školy. Žiaci by tak mali pokračovať na stredné školy a školskú dochádzku by mali ukončovať minimálne s výučným listom, čo by malo prispieť k ich uplatneniu na trhu práce.
Štátna tajomníčka pre inklúziu, národnostné školstvo a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová si nemyslí, že opatrenie budú zneužívať žiaci, ktorí sa nechcú učiť ako garanciu toho, že školu napriek tomu ukončia. Dodala, že opakovanie ročníka je posledná alternatíva, ale pred ním je široké spektrum opatrení, ktoré možno využiť.
Odstraňovanie segregácie na školách
Zákon by tiež po prvýkrát mal priniesť definíciu segregácie. Rezort školstva pripravil aj transformáciu poradenského systému s cieľom predchádzať nesprávnemu zaraďovaniu žiakov z marginalizovaných rómskych komunít do špeciálnych škôl.
Obsahové štandardy by od januára 2023 mali zabrániť tomu, aby boli žiaci chybne či cielene zaraďovaní do špeciálnych škôl. „Nechceme vystrašiť školy,“ zdôraznil Gröhling.
Niekedy segregácia nastáva v izolovanej oblasti, napríklad v rómskej osade, kedy podľa ministra nemožno hovoriť o cielenej segregácii.
Nepopulárne opatrenia
Šéf rezortu školstva dodal, že nejde o opatrenia, ktoré by boli populárne, prípadne mali potenciál priniesť politické body. Naopak, sú to náročné témy, ktoré nanovo otvárajú a chcú pokračovať v reformách. Chcú vytvárať podmienky na to, aby každé dieťa mohlo dostať čo najlepšie vzdelanie.
Ďalším podporným opatrením by malo byť vzdelávanie pedagógov v rómskom jazyku, s cieľom odstrániť jazykovú bariéru, ktorú majú žiaci z marginalizovaných rómskych komunít.
Vzdelávanie pre učiteľov základných škôl bude poskytovať Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM) a realizovať by ho mali krajské pracoviská, najmä v Banskej Bystrici, Košiciach, Prešove.