NKÚ upozorňuje na nedostatky v podpore duševného zdravia žiakov, úrad chce k téme rozšíriť odbornú diskusiu

Kontrolóri zistili, že duševné zdravie žiakov bolo dlhodobo zanedbávané a štát nevytvoril funkčný systém podpory.
Deti, telesná, telocvičňa, žiaci
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR upozorňuje na vážne nedostatky v podpore duševného zdravia detí na základných školách. Výsledky kontroly Prevencia a podpora duševného zdravia detí na základných školách predstaví úrad na workshope, ktorý má zároveň rozšíriť odbornú diskusiu a podporiť spoluprácu medzi aktérmi v tejto oblasti.

Duševné zdravie žiakov bolo zanedbávané

Ako informovala hovorkyňa štátnych kontrolórov Daniela Bolech Dobáková, kontrolóri zistili, že duševné zdravie žiakov bolo dlhodobo zanedbávané a štát nevytvoril funkčný systém podpory. Situácia sa zhoršila po pandémii COVID-19, ktorá odhalila kritický nedostatok školských psychológov.

V septembri 2024 pripadalo na jedného psychológa v priemere 710 žiakov, pričom v niektorých okresoch ich bolo až vyše 3 000. Tri okresy – Levoča, Snina a Medzilaborce, nemali školského psychológa vôbec. Americká asociácia školských psychológov odporúča maximálne jedného psychológa na 500 žiakov.

Podpora duševného zdravia v školách sa naštartovala, no často ju zabezpečujú pracovníci bez odbornej kvalifikácie. Ak túto dôležitú oblasť nebudú mať v rukách odborníci, tak nepriamo hazardujeme s detskými dušami a budúcnosťou mladých,“ uviedol predseda NKÚ Ľubomír Andrassy.

Výsledky prieskumu

Na základe zistení z vybraných škôl národní kontrolóri identifikovali kľúčové problémy a uskutočnili dotazníkový prieskum, na ktorý odpovedalo 75 % z 2 064 oslovených základných škôl. Až 99 percent z 1 005 škôl so školským podporným tímom hodnotilo jeho vytvorenie ako prínosné, no väčšina zápasí s nedostatkom odborného personálu.

Takmer tri štvrtiny škôl uviedli, že by potrebovali obsadiť ďalšie odborné pozície, ale bránia im v tom najmä finančné limity a nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Takmer každá škola bez psychológa deklarovala potrebu túto pozíciu obsadiť, pričom aj tie, ktoré psychológa majú, potrebujú posilniť kapacity.

Zabezpečenie školských psychológov

Kontrola tiež poukázala na nejasnosti v právnej úprave prevencie a starostlivosti o duševné zdravie na školách, keďže školám pri prevencii chýbajú jasné pravidlá.

Ministerstvu školstva sa nepodarilo zabezpečiť dostatok školských psychológov podľa odporúčanej normy – v minulom roku ju splnilo len 13 okresov. Pandémia COVID-19 výrazne zhoršila duševné zdravie Slovákov, čo potvrdzujú dáta z Národného centra zdravotníckych informácií z roku 2023.

Po jej prepuknutí pribudlo ambulantne ošetrených aj hospitalizovaných tínedžerov vo veku 15 až 19 rokov, pričom táto skupina dominuje aj v štatistikách pokusov o samovraždu. V roku 2024 si život vzali dve deti do 14 rokov a 11 mladistvých. Krízová linka IPčko zaznamenala v roku 2021 nárast kontaktov od mladých ľudí so sebapoškodzujúcim správaním o takmer 97 %.

Úrad spolupracuje s odborníkmi z Univerzity Komenského

NKÚ zároveň realizuje interné aktivity na podporu duševného zdravia svojich zamestnancov a plánuje systematicky rozvíjať tieto aktivity aj do budúcna.

V čase rastúcej polarizácie, dezinformácií a tlaku na verejné inštitúcie chceme ísť ako národná autorita pre externú kontrolu príkladom,“ dodal Ľubomír Andrassy. Úrad spolupracuje s odborníkmi z Univerzity Komenského z Ústavu aplikovanej psychológie.

Viac k osobe: Daniela Bolech Dobáková
Firmy a inštitúcie: Ministerstvo školstva výskumu vývoja a mládeže SRNKÚ Najvyšší kontrolný úradUK Univerzita Komenského v Bratislave