Štát pripravuje moderné národné štandardy informačnej gramotnosti, ktoré určia rámce pre informačnú výchovu a vzdelávanie na materských, základných a stredných školách.
Na projekte spolupracujú Slovenská pedagogická knižnica so Štátnym pedagogickým ústavom aj odborníkmi z Katedry knižničnej a informačnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.
Gröhling ohlásil otvorenie trhu s učebnicami, školy dostanú aj príspevok na žiaka (video)
Ako uvádza ministerstvo školstva na svojej stránke, informačná gramotnosť je jednou z kľúčových kompetencií 21. storočia. Na Slovensku však doteraz absentuje komplexná metodika informačného vzdelávania, vzdelávacie modely aj obsahové a výkonové štandardy informačnej gramotnosti, ktoré by zohľadňovali potreby a možnosti súčasnej doby.
„Analýza existujúcich zahraničných modelov, rámcov a štandardov informačnej gramotnosti, ktoré sú fundamentálnym nástrojom pre informačnú výchovu a vzdelávanie, má vyústiť do tvorby a vývoja vlastných vzdelávacích prostriedkov v danej oblasti,” uvádza ministerstvo.
Vlastný vzdelávací model
Výstupom majú byť po vzore zahraničia moderné národné štandardy informačnej gramotnosti v súlade so štátnymi vzdelávacími programami.
Doplnené by mali byť aj o vlastný vzdelávací model a funkčnú metodiku informačnej výchovy, ktorú bude možné aplikovať do širokého spektra vyučovacích predmetov základných a stredných škôl.
Do škôl nastúpia tisíce asistentov aj špeciálnych pedagógov, na projekt vyčlenili viac ako 80 miliónov eur
Informačná gramotnosť je jednou z kľúčových kompetencií 21. storočia. „Je základom akademického úspechu žiakov a študentov, ale i konkurencieschopnosti na trhu práce a inkluzívnej budúcnosti mladých ľudí v podmienkach informačnej spoločnosti,“ dodáva ministerstvo.
Zároveň poukazuje na to, že aj odborníkmi je často nesprávne považovaná zjednodušene ako schopnosť pracovať s počítačom či využívať služby knižníc.
Práca s informáciami a intelektuálnym obsahom
Podľa ministerstva tieto vysvetlenia sú tak ochudobnené o jej skutočnú podstatu – prácu s informáciami ako intelektuálnym obsahom.
Na potrebu intenzívnejšieho formovania informačnej gramotnosti pravidelne podľa ministerstva poukazujú nedostatočné výsledky medzinárodných meraní príbuzných typov gramotností, napríklad čitateľskej.
„Aktuálna situácia prerušeného vyučovacieho procesu v súvislosti s opatreniami proti šíreniu ochorenia Covid-19 túto potrebu explicitne potvrdila,“ zdôraznil rezort.
Podľa ministerstva vedomosti, schopnosti, zručnosti a návyky pri práci s informačnými zdrojmi a informáciami sú základom schopnosti nezávislého, samostatného učenia.