Ministerstvo školstva úplne zastavilo riešenia proti diskriminácii rómskych detí.
Boj s dikrimináciou stagnuje
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) to uviedla s tým, že diskrimináciu rómskych detí prvýkrát začal rezort školstva riešiť pred dvomi rokmi, avšak nové vedenie všetky riešenia zastavilo.
Ministerstvo školstva vôbec nerieši diskriminačné zaraďovanie rómskych žiakov do špeciálnych tried
SaS podotkla, že diskrimináciu rómskych detí na školách potvrdili aj rozhodnutia súdov. Tie potvrdili aj falošné diagnostikovanie detí z osád, preto Európska únia dlhodobo hrozila Slovensku žalobou. Informovalo o tom komunikačné oddelenie SaS.
Systém proti segregácii
Strana tvrdí, že vďaka práci štátnej tajomníčky Svetlany Síthovej ministerstvo školstva začalo pod vedením SaS po prvýkrát riešiť pomoc.
Pollák v reakcii na žalobu komisie za pochybenie Slovenska v oblasti vzdelávania rómskych detí adresoval výzvu Horeckému
„Vytvorili sme manuál desegregácie s príkladmi škôl, ktoré segregáciu úspešne riešia. Vytvorili sme záväzný systém na zníženie opakovania ročníka, vďaka čomu v septembri prvýkrát po dlhej dobe poklesol počet prepadajúcich žiakov. Školám sme preplácali doučovanie a letné školy, ale napríklad aj účasť v školskom klube detí pre deti zo znevýhodneného prostredia,“ povedal tímlíder SaS pre oblasť školstva Branislav Gröhling.
Na Slovensku pretrváva segregácia rómskych detí vo vzdelávaní a prax ukazuje, že školy upevňujú systémový rasizmus
Dodal, že za jeho vedenia ministerstvo zaviedlo pozíciu pomocných vychovávateľov v materských školách a vytvorili sa aj pravidlá, aby sa zabránilo falošnému diagnostikovaniu detí.
Prídeme o eurofondy?
„Bohužiaľ, nové vedenie ministerstva zastavilo všetku prácu pomoci deťom z vylúčených komunít. Neprepláca sa doučovanie, letné školy, nekomunikuje sa so školami a štandardy diagnostiky nie sú podpísané. To znamená, že stále môže prekvitať falošné diagnostikovanie rómskych detí, ako aj detí z majority,“ tvrdí Gröhling s tým, že ministerstvo pripravilo zákon, ktorý podporí diskrimináciu a falošnú diagnostiku detí.
Minister Horecký z viacerých dôvodov stiahol novelu školského zákona z rokovania parlamentu
„Proti tomuto zákonu sme tvrdo bojovali. Ten, kto obsahovo na ministerstve tvoril tento zákon, urobil míľové kroky vzad a mal by niesť následky. Rovnako ako minister,“ podotkol Gröhling a vyzýva ministra školstva Horeckého, aby zákon prepracoval, nadviazal na začatú prácu v oblasti odstraňovania diskriminácie a pokračoval v nej. V opačnom prípade Slovensku hrozí, že príde o eurofondy.