Šikanovanie bolo v rôznych podobách prítomné v každej škole a má takmer stabilný charakter. Vyplýva to zo zistení Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI), ktorá od školského roku 2010/2011 sleduje problematiku šikanovania a klímy na základných a stredných školách ako dlhodobú úlohu s názvom Bezpečnosť školského prostredia a vzťahy medzi aktérmi vzdelávania v rámci komplexných inšpekcií.
Bezpečnosť školského prostredia
Pre pozastavenie komplexných inšpekcii na školách bola táto úloha v tomto školskom roku prerušená. Matúš Jarolín zo ŠŠI priblížil, že cieľom danej úlohy je kontrolovať stav bezpečnosti školského prostredia a pripravenosti škôl k prevencii a eliminácii šikany.
Inšpektori v priebehu tohto obdobia sledovali problematiku šikanovania na 1 136 základných a 310 stredných školách pomocou dotazníka, ktorý administrovali 31 256 žiakom základných a 12 304 žiakom stredných škôl.
Šikana nie je podľa rezortu školstva len záležitosť spadajúca do oblasti pedagogiky
Z výsledkov vyplýva, že viac ako tretina žiakov bola jeden alebo viackrát svedkom šikanovania a takmer každý šiesty žiak bol obeťou šikanovania.
„Z výsledkov dotazníkov taktiež vyplynulo, že 33 percent šikanovaných žiakov sa nikomu neodvážilo zdôveriť. Ak sa zdôverovali s nepríjemným zážitkom, tak to boli najmä rodičia, triedni učitelia a spolužiaci,“ podotkol Jarolín.
Zároveň poukázal na to, že ochranu a pomoc u výchovného poradcu a koordinátora prevencie, ktorých úlohou je zaistiť pre každé dieťa bezpečné prostredie, by žiaci nehľadali.
Zastrašovanie a nadávky
Za najčastejšie sa vyskytujúce prejavy šikanovania podľa Jarolína žiaci označili psychické ponižovanie, ako je napríklad urážanie, vysmievanie sa, zastrašovanie či nadávky.
Na druhom mieste boli telesné útoky, napríklad napádanie, bitka, kopanie alebo týranie, s ktorými mal skúsenosť takmer každý šiesty žiak.
„Z odpovedí žiakov vyplynulo, že agresori šikanovali svoje obete najčastejšie počas prestávky v triede, na chodbe či na toalete, a to aj napriek zabezpečenému pedagogickému dozoru či nainštalovaným videokamerám na chodbách škôl. Často však aj mimo priestorov školy,“ upozornil.
Šikana v školách je podľa Síthovej dlhodobý problém, plánujú robiť semináre a webináre pre učiteľov (video)
Inšpektori z dotazníkov tiež vyčítali, že vzájomný vzťah medzi učiteľmi a žiakmi neposkytoval trom štvrtinám žiakov pocit istoty a psychického bezpečia.
Navyše v 37 percentách škôl nevenovali dostatočnú pozornosť vytváraniu primeraných podmienok na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní, pričom tieto školy nemonitorovali prevenciu a odhaľovanie negatívnych javov v správaní žiakov a príznakov šikanovania.