Dokončiť súčasné rozostavané stavby spoločností a organizácií v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV SR) môže pomôcť aktualizovaný metodický pokyn rezortu na riešenie rastu cien stavebných materiálov.
Určuje mechanizmus pre uplatňovanie nárokov zhotoviteľov vzhľadom na preukázateľne nepredvídateľné nárasty cien stavebných materiálov. A to tak, aby bola splnená podmienka preukázania príčinnej súvislosti medzi skokovým nepredvídateľným nárastom vybraných stavebných materiálov spôsobených pandémiou COVID-19 a vojnovým konfliktom na Ukrajine.
Stavbári to vítajú
Dokument sa podľa ministerstva dopravy a výstavby týka platných existujúcich zmluvných vzťahov a jeho aktualizovaná verzia je účinná od 23. septembra. Stavbári už vydanie aktualizovaného metodického pokynu privítali.
Zdražovanie v stavebníctve bude pokračovať aj pre stále trvajúcu ruskú agresiu na Ukrajine, upozorňujú stavbári
„Investorom dáva do ruky nástroj, ako rozbehnuté stavby dokončiť,“ uviedol pre agentúru SITA prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Pavol Kováčik. Materiál je síce záväzný len pre stavby v rámci rezortu dopravy, ale verí, že ho využijú všetci verejní obstarávatelia na Slovensku, ktorí majú rozostavané stavby.
„Aplikácia metodického pokynu im pomôže vyriešiť aktuálne dopady cien pre ekonomiku, v mnohých prípadoch aj prežitie firiem a predovšetkým udržať zamestnanosť,“ očakáva Kováčik.
Mechanizmus výpočtu nárokov
Metodický pokyn definuje mechanizmus výpočtu nárokov v súvislosti s nárastom cien materiálov a zohľadňuje jednotlivé najvýznamnejšie materiály a ich historický vývoj.
„Mechanizmus počíta nárasty a nároky medzi dvomi obdobiami (referenčné obdobie pred podaním ponuky, obdobie realizácie vzhľadom na vplyv pandémie koronavírusu a vplyv vojny na Ukrajine) na základe údajov Štatistického úradu SR o výrobných cenách vybraných stavebných materiálov,“ priblížil rezortný Inštitút dopravnej politiky.
Projekty obnovy budov ohrozuje aj energetická chudoba, finančná injekcia od štátu je len pre bohatých
Pre uľahčenie výpočtu, praktického aplikovania, ako aj následnej kontroly pripravil Inštitút dopravnej politiky aj praktickú aplikačnú tabuľku na výpočet jednotkových cien, ktorá významne urýchli vecné spracovanie dopadov na jednotlivých stavbách.
„Skutočnosť, že sa podarilo optimalizovať parametre metodického pokynu až na druhý pokus len svedčí o tom, že v zdanlivo jednoduchom dokumente nebolo ľahké vyvážiť a optimalizovať všetky vstupujúce vplyvy,“ dodal prezident ZSPS Pavol Kováčik. Ocenil pritom konštruktívny prístup ministerstva dopravy a zvlášť jeho Inštitútu dopravnej politiky.