- aktualizované 12. júna, 16:17
Európska únia v stredu pohrozila zvýšením ciel na čínske elektrické vozidlá. Eskaluje sa tak obchodný spor s Pekingom pre čínske subvencie exportu, ktoré podľa Bruselu poškodzujú európske automobilky.
Zistenia z bruselského prešetrovania
Európska komisia (EK) uviedla, že sa obrátila na čínske úrady, aby prediskutovali zistenia z bruselského prešetrovania čínskych dotácií a „preskúmali možné spôsoby riešenia problémov“.
Prechod na elektromobilitu je pre Európu nevyhnutnosťou, podľa automobiliek však treba urobiť oveľa viac
„Ak by diskusie s čínskymi úradmi neviedli k efektívnemu riešeniu,“ od 4. júla by predbežne nadobudli účinnosť nové clá, uviedla EK v tlačovej správe. Uvalenie dočasných dodatočných ciel na čínske elektromobily by znamenalo, že stúpnu z terajšej sadzby 10 percent na 38 percent.
Vyjadrenie združenia ACEA
Dovoz elektromobilov vyrobených v Číne do Európskej únie v posledných rokoch prudko vzrástol. Predstavitelia EÚ sa však sťažujú, že čínske automobilky ako BYD a SAIC cenovo poškodzujú európske značky áut vďaka masívnym dotáciám Pekingu.
Európske automobilky berú na vedomie rozhodnutie Európskej komisie o možnom uvalení dočasných vyrovnávacích ciel na dovoz čínskych elektromobilov na základe počiatočných zistení antisubvenčného vyšetrovania.
Významný krok k elektromobilite, na Slovensku sa vyrobili prvé batérie s označením "made in Slovakia"
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) opätovne konštatuje, že voľný a spravodlivý obchod je nevyhnutný na vytvorenie celosvetovo konkurencieschopného európskeho automobilového priemyslu, zdravá konkurencia zároveň poháňa inovácie a posilňuje výber pre spotrebiteľov. Voľný a spravodlivý obchod pritom podľa združenia znamená zaručenie rovnakých podmienok pre všetkých konkurentov.
Robustná priemyselná stratégia
„To, čo európsky automobilový sektor predovšetkým potrebuje na to, aby bol globálne konkurencieschopný, je robustná priemyselná stratégia pre elektromobilitu,“ uviedla v tejto súvislosti generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries.
To podľa nej znamená zabezpečiť prístup ku kritickým materiálom a cenovo dostupnej energii, koherentný regulačný rámec, dostatočnú infraštruktúru nabíjania či trhové stimuly. Aktuálne prešetrovanie bude pokračovať niekoľko mesiacov, kým sa komisia rozhodne, či navrhne konečné antisubvenčné opatrenia. Členské štáty budú o takomto návrhu následne hlasovať.
Reštrikčné opatrenia
Ako pre agentúru SITA doplnil generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Viktor Marušák, aktuálne ide stále o predbežný návrh a nie je známa jeho finálna podoba.
„Všeobecne ale môžeme povedať, že Zväz automobilového priemyslu SR a naši členovia nepodporujú reštrikčné opatrenia,“ stručne zhodnotil. Ako zároveň dodal, určité formy podpory sú aktuálne prítomné v mnohých štátoch.
V EÚ neposkytuje žiadne stimuly na nákup elektromobilov len šesť krajín, Slovensko je medzi nimi
Upozornil taktiež, že síce čínske elektromobily na území Európy pribúdajú, ich postavenia je ale v istom zmysle komplikované, keďže im na starom kontinente napríklad v mnohých prípadoch chýba servisná sieť alebo ďalšie služby.