Pri každom piatom ojazdenom aute predanom na Slovensku sa kupujúci nedozvie jeho skutočný vek. Nevedomky si tak zaobstará vozidlo, ktoré je v skutočnosti staršie, ako mu uviedol predajca. Vyplynulo to z analýzy od spoločnosti Cebia.
Nekalé praktiky pri predaji áut
Tá dlhodobo pomáha motoristom bojovať proti nekalým praktikám pri predaji ojazdených áut. Rok výroby je pritom jedným z kľúčových kritérií, podľa ktorých si ľudia vyberajú „jazdenku“.
Automobilový trh v Rusku sa prepadol o 62 percent, medziročne si najviac polepšila značka Geely
„Drvivá väčšina týchto áut je umelo omladená o jeden kalendárny rok, nájdu sa však aj také autá, pri ktorých rozdiel medzi uvedeným a skutočným rokom výroby činí viac rokov,“ priblížil riaditeľ spoločnosti Cebia Martin Pajer.
Omladenie vozidla spočíva v tom, že sa v inzercii uvádza dátum jeho uvedenia do prevádzky, nie rok výroby. Rok výroby pritom nemožno vyčítať ani z veľkého technického preukazu.
Nemusí ísť o cielený podvod
„Mnoho predajcov nemusí skutočný rok výroby ani poznať a nemusí ísť o cielený podvod, ale dôsledky sú pre kupujúceho rovnaké. Kúpi si staršie auto za vyššiu cenu, než je jeho hodnota,“ upozornil ďalej Pajer.
Automobilový priemysel v strednej Európe sa trápi a analytici upozorňujú, že Čínu bude ťažké dobiehať
Zároveň však dodal, že nemálo predajcov skutočný rok výroby pozná, ale zákazníkovi prezentuje len rok uvedenia do prevádzky, aby vozidlo omladili a rýchlejšie a za viac peňazí ho predali.
Rok výroby sa od roku uvedenia do prevádzky líši najčastejšie u áut, ktoré boli vyrobené od septembra do decembra a registrované začiatkom nasledujúceho roka.
Aj keď sa jedná o zhruba šesť mesiacov, auto je kalendárne staršie a jeho hodnota nižšia. U mladších ojazdených vozidiel činí rozdiel v priemere 1 250 euro, pri luxusných je to podstatne viac. V prípade, že auto slúžilo ako vystavované vozidlo, býva rozdiel dva a viac rokov.