Externú dopravnú infraštruktúru pre Valaliky Industrial Park dodá združenie pod vedením firmy Strabag

Výstavbou strategického parku Volvo vznikne potreba dopravnej obslužnosti tohto parku.
PREMIÉR: Návšteva Priemyselného parku Valaliky
Atmosféra počas stretnutia predsedu vlády SR a ministerky hospodárstva SR s predstaviteľmi Valaliky Industrial Park a MH Invest a obhliadky staveniska Priemyselného parku Valaliky v súvislosti so zisteniami Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR. Valaliky, 28. november 2024. Foto: ilustračné, SITA/Úrad vlády SR.

Externú dopravnú infraštruktúru pre Valaliky Industrial Park dodá združenie pod vedením firmy Strabag. Účastníkmi združenia sú ešte Doprastav a Metrostav DS. Zmluvná cena je dohodnutá v celkovej výške 142 176 302,81 €.

Predmetom zákazky je uskutočnenie stavebných prác, poskytnutie projekčných prác, geodetických a geotechnických inžinierskych prác a porealizačného majetkovoprávneho vysporiadania dotknutého územia pre projekt Strategický park Valaliky – Fáza 1 – Externá infraštruktúra – Dopravná infraštruktúra – železnice, komunikácie, dátové a NN rozvody.

Potreba dopravnej obslužnosti

Výstavbou strategického parku Volvo vznikne potreba dopravnej obslužnosti tohto parku a jeho napojenie na existujúcu cestnú infraštruktúru, ktorej kostru v súčasnosti tvorí rýchlostná cesta R4 a cesta I/17 doplnená cestami tretej triedy. Táto dopravná kostra bude výhľadovo doplnená o v súčasnosti budovanú stavbu rýchlostná cesta R2 Šaca – Košické Oľšany II. úsek.

V záujmovom území je v príprave ešte stavba Rýchlostná cesta R2 Šaca – Košické Oľšany I. úsek ktorej význam ešte vzrástol pripravovanou investíciou. Existujúce ako aj budované rýchlostné cesty R2 a R4 sú v štvorpruhovom usporiadaní v kategórii R 24,5/120.

Železničná infraštruktúra

V rámci územia priemyselného parku vypĺňa železničná infraštruktúra jeho východnú časť a je napojená na jestvujúcu železničnú trať č. 109B Hidasnémeti – Čaňa – Barca v medzistaničnom úseku Barca – Čaňa. Po severnej strane záujmového územia v smere západ – východ sa nachádza existujúca širokorozchodná železničná infraštruktúra. Ide o elektrifikovanú širokorozchodnú trať Haniska – Maťovce (št. hranica UA).

Budovanie cestnej infraštruktúry vyžaduje zásah do existujúcej trate širokého rozchodu v potrebu výstavby mimoúrovňového križovania v medzistaničnom úseku výhybňa Hornád – ŽST Haniska p. K, ŠRT.

Projekt uvažuje aj s výstavbou novej železničnej stanice Valaliky s pripojovacou koľajou, novým terminálom integrovanej osobnej dopravy. V rámci prípravy Strategického územia Valaliky sa vybudujú koridory dátových chráničiek, ktoré budú prepájať miesta s existujúcimi dátovými rozvodmi jednotlivých prevádzkovateľov a poskytovateľov dátových služieb, čím sa zabezpečí možnosť budúceho bezproblémového napojenia.

Firmy a inštitúcie: DoprastavMetrostav DSStrabagValaliky Industrial ParkVolvo

Ďalšie k téme