Automobilový priemysel v Európskej únii čakajú zásadné zmeny. Europoslanci v utorok schválili nové nariadenie, ktoré má znížiť ekologickú záťaž spojenú s výrobou aj likvidáciou vozidiel a zároveň podporiť recyklačný priemysel. Za návrh hlasovalo 431 poslancov, proti bolo 145 a 76 sa zdržalo.
Recyklácia a plast
Pravidlá sa budú vzťahovať na celý životný cyklus vozidiel – od návrhu až po spracovanie po skončení životnosti. Vynímať sa z nich budú len špeciálne autá, napríklad určené pre armádu, civilnú ochranu, hasičov či zdravotnícke záchranné služby, a tiež vozidlá s historickým alebo kultúrnym významom.

Obchodná dohoda medzi EÚ a USA musí byť implementovaná čo najskôr, nalieha nemecká automobilová asociácia
Jednou z kľúčových noviniek je povinnosť výrobcov navrhovať vozidlá tak, aby ich bolo možné jednoduchšie rozobrať. To má uľahčiť recykláciu a opätovné využitie komponentov v autorizovaných zariadeniach. Europoslanci zároveň schválili záväzné ciele pre používanie recyklovaného plastu. Do šiestich rokov má tvoriť aspoň 20 percent plastových častí nových áut a do desiatich rokov by mal podiel vzrásť na 25 percent, ak bude na trhu dostatok recyklovaného materiálu. Komisia má navyše pripraviť aj ciele pre oceľ, hliník a ich zliatiny.

Automobilový priemysel na Slovensku čelí vážnym globálnym výzvam, do rohu ho tlačia elektromobily, softvér aj Čína
Významnou zmenou je aj rozšírená zodpovednosť výrobcov. Do troch rokov od vstupu pravidiel do platnosti budú musieť znášať náklady na zber a spracovanie áut, ktoré doslúžia. Parlament sa zameral aj na vývoz starých vozidiel – má sa jasne odlišovať medzi ešte použiteľnými autami a tými, ktoré už patria do kategórie vozidiel po životnosti. Pre tie má platiť zákaz vývozu mimo Únie.
Ekologické ciele
Spoluspravodajcovia návrhu, Jens Gieseke a Paulius Saudargas, zdôraznili, že legislatíva má podporiť ekologické ciele bez toho, aby automobilky čelili nezvládnuteľnej byrokratickej záťaži.
„Parlament podporuje obehové hospodárstvo v automobilovom sektore. Presadzujeme bezpečnosť zdrojov, chránime životné prostredie a zabezpečujeme udržateľnosť. Aby sme predišli nadmernému zaťaženiu odvetvia, stanovili sme realistické ciele a zabezpečili sme menej byrokracie a spravodlivú hospodársku súťaž,“ uviedli v spoločnom vyhlásení.

Európske automobilky vyzývajú, aby sa diskusie o zákaze predaja spaľovacích áut urýchlene uzavreli
Keďže Rada EÚ už svoju pozíciu prijala ešte v lete, očakáva sa, že medziinštitucionálne rokovania sa spustia bez zdržania.
Podľa údajov Európskej komisie bolo v roku 2023 v členských krajinách vyrobených 14,8 milióna motorových vozidiel a zaregistrovaných 12,4 milióna nových áut. Na cestách Únie jazdí spolu 285,6 milióna vozidiel, pričom približne 6,5 milióna z nich každý rok ukončí svoju životnosť.