Čínska dominancia v dodávateľskom reťazci elektrických vozidiel a posilnené stimuly americkej vlády pre domácich výrobcov automobilov výrazne ohrozujú európsku výrobu elektromobilov. Konštatuje to Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA).
Výroba elektrických vozidiel upadá
Starý kontinent podľa nej čelí obrovskému množstvu výziev a zatiaľ čo ostatné regióny napredujú vďaka ambicióznym priemyselným stratégiám, konkurencieschopnosť výroby elektrických vozidiel v Európe upadá.
Najväčším svetovým výrobcom automobilov je Čína, na treťom mieste skončila India
ACEA upozorňuje, že Čína podporuje celý reťazec, od ťažby surovín, cez výrobu, nabíjacie siete, energiu, nákupné stimuly až po recykláciu, a tým výrazne posilňuje svoju konkurenčnú výhodu.
Priemysel sa opäť vrátil do plusu, potiahla ho hlavne vyššia výroba automobilov
V ostrom protiklade k tomu neuplatňuje Európa v priemyselnej politike jednotný regulačný prístup. Výrazná je taktiež nastupujúca podpora elektrických áut v USA, ktoré sú aktuálne jedným z najcennejších exportných trhov pre európske elektromobily.
„Na rozdiel od Číny a USA chýba Európe robustná priemyselná stratégia na podporu výroby elektrických vozidiel,“ zhodnotila generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries.
Podpora kritického priemyselného odvetia
Európa podľa nej musí podporiť kritické priemyselné odvetvia. Pokrok síce dosiahla vo výrobe batériových článkov, rozvoj celého hodnotového reťazca batérií však nedrží krok s dopytom, čo vedie k pokračujúcej závislosti od Číny.
Európski výrobcovia automobilov investujú do výskumu a vývoja desiatky miliárd eur ročne
„Regulačnému rámcu chýba holistický prístup k elektrifikácii vozidiel. Spleť predpisov, ktorých prichádza v priemere osem alebo deväť ročne, odvádza životne dôležité prostriedky a podkopáva konkurencieschopnosť. Aby sa Európa vysporiadala so zmenou klímy a poskytla impulz pre rozvíjajúci sa európsky priemysel elektrických vozidiel, musí vytvoriť prispôsobený regulačný a finančný rámec na vytvorenie podporného podnikateľského prostredia,“ ukončila de Vries.