Globálne automobilky pociťujú hrozbu možného nedostatku lítia pre batérie elektrických áut a už teraz súperia o zabezpečenie si dodávok. General Motors Co. (GM) a materská spoločnosť čínskej firmy BYD Auto Ltd. išli priamo k zdroju a kúpili si podiely v podnikoch ťažiacich lítium.
Ide o zriedkavý krok
Ide pritom o zriedkavý krok v odvetví, ktoré sa spolieha na externých obchodníkov so surovinami. Iné automobilky investujú do rafinovania lítia alebo do podnikov recyklujúcich tento kov z použitých batérií.
Kľúčový komponent do elektromobilov sa najviac vyrába v Číne, dôležitú úlohu by však mohla zohrať aj stredná Európa
„Už teraz cítime riziko nedostatku,“ povedal finančný riaditeľ automobilky GM Paul A. Jacobson v polovici júna na konferencii Deutsche Bank. Napríklad výrobca áut Ford Motor Co. preto podpísal zmluvy na 11 rokov s dodávateľmi lítia z dvoch kontinentov. Firma Volkswagen AG a Honda Motor Co. sa snažia zredukovať svoju potrebu ťaženého lítia a vytvorili podniky v oblasti recyklácie.
Produkcia lítia sa strojnásobí
Globálna produkcia lítia smeruje k tomu, že sa v tomto desaťročí strojnásobí. Avšak predaj elektrických vozidiel SUV, športových áut a sedanov vlani stúpol o 55 percent a hrozí, že rast ich produkcie bude rýchlejší ako rast výroby lítia. Pre každú batériu je potrebných zhruba osem kilogramov lítia, plus kobalt, nikel a ďalšie suroviny.
„Nastanú nedostatky v dodávkach elektrických batérií,“ predpokladá preto analytik spoločnosti BMI Joshua Cobb.