Obchodné reťazce neustále pracujú na pochopení a riešení ekonomických, environmentálnych a sociálnych vplyvov svojho pôsobenia a preto už oveľa skôr začali s implementáciou ESG (Environmental, Social, and Governance) do stratégií svojich činnosti.
Lidl nepoľavuje a napĺňa vízie
Ako pre agentúru SITA uviedla Adriana Maštalircová, hovorkyňa Lidl Slovenská republika, aj napriek komplikovaným podmienkam ich spoločnosť nepoľavila v cieľoch a napĺňaní vízie.
„Udržateľnosť je pre Lidl kľúčovým atribútom, ktorý zaručuje kvalitu a transparentnosť. Lidl sformuloval vlastnú klimatickú stratégiu v rámci skupiny Schwarz, pričom sa zaviazal dosiahnuť nulové emisie do roku 2050. Do roku 2034 plánuje znížiť emisie v poľnohospodárstve, lesníctve a inom využívaní pôdy o 42,4 % a v sektore energetiky a priemyslu o 35 %,“ priblížila Maštalircová.
Rovnaké ciele má aj Kaufland
Rovnaké ciele potvrdila aj Lucia Vargová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland, nakoľko oba reťazce patria do skupiny Schwarz.
Vargová zároveň doplnila, že ich spoločnosť už dosiahla 67 % zníženie prevádzkových emisií vďaka opatreniam ako zavádzanie fotovoltaických panelov, LED osvetlenia, rekuperácie a využívanie certifikovanej elektriny z obnoviteľných zdrojov.
Ako veľmi je pre Slovákov dôležitý slovenský pôvod potravín? Preferencie sa líšia vekom aj politickou orientáciou
„V oblasti odpadového hospodárstva je Kaufland lídrom v triedení a zhodnocovaní odpadu, pričom dokážeme pozitívne využiť až 94 % vlastného odpadu, čo potvrdila certifikačná spoločnosť TÜV SÜD Slovakia,“ priblížila Vargová. Dodala, že udržateľnosť sa premietla aj do stavebných a technických riešení predajní, odpadového hospodárstva a rozširovania udržateľného sortimentu.
„Spoločnosť sa tiež angažuje v spoločenskej oblasti, spolupracuje s organizáciami ako Slovenský Červený kríž a Spoločnosť priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar, a podporuje nízkoprahové centrá a programy pre deti a mládež,“ dodala Vargová.
Ciele zníženia emisií
Podľa Maštalircovej, najväčší dodávatelia, zodpovední za 75 % emisií, majú do roku 2026 dosiahnuť ciele zníženia emisií v súlade so Science Based Targets Initiative. (Iniciatíva Science Based Targets bola založená v roku 2015 s cieľom pomôcť spoločnostiam stanoviť ciele znižovania emisií v súlade s klimatickými vedami, pozn.red).
„Od roku 2019 Lidl znížil prevádzkové emisie o 52 % vďaka využívaniu obnoviteľných zdrojov energie. Od marca 2022 využívame vo všetkých predajniach a logistických centrách 100 % zelenú energiu. Plánujeme tiež inštaláciu fotovoltaických zdrojov na strechy predajní a logistických centier. Spoločnosť zodpovedne reportuje o svojich záväzkoch a plánoch v oblasti trvalej udržateľnosti, pričom od roku 2017 využíva metodiku GRI,“ uviedla Maštalircová. Dodala, že ich spoločnosť je dôležitou súčasťou slovenskej ekonomiky.
Lidl znova triumfoval ako Top employer a Najzamestnávateľ na Slovensku
„Z nášho podnikania ťažia pracovníci, privátny sektor, štátna pokladnica, mestá aj tretí sektor. Záleží nám na Slovensku, a preto prinášame aj konkrétne projekty, ktoré pomáhajú prírode, ľuďom a tým celej spoločnosti,“ konštatovala hovorkyňa.
Prebieha zber dát
COOP Jednota Slovensko pre agentúru SITA priblížil, že postupuje v oblasti ESG podľa platných zákonov a legislatívy SR. Ako uviedla Jana Kuklová, hovorkyňa COOP Jednota Slovensko, v roku 2025 prebieha zber dát pre potreby reportovania ukazovateľov za environmentálnu, sociálnu a riadiacu oblasť.
„Tieto ukazovatele bude následne COOP Jednota Slovensko zverejňovať v roku 2026 v rámci tzv. Vyhlásenia o udržateľnosti, ktoré bude súčasťou Výročnej správy za rok 2025,“ uzavrela Kuklová.