Diskontnému reťazcu hrozí mastná pokuta. Za neetickú reklamu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Potraviny
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) vo štvrtok podala podnet voči nemeckému diskontnému reťazcu Lidl, v ktorom žiada prešetriť etický rozmer jeho reklamy.

Domácim farmárom a potravinárom sa nepáči propagácia preplnených nákupných košíkov a automobilov, ktoré môžu podľa nich nabádať spotrebiteľov k plytvaniu s potravinami.

Preskúmať to má Rada pre reklamu, pričom v prípade porušenia zákona hrozí reťazcu pokuta až do sumy 66 400 eur.

Neetická reklama?

„Aktuálne reklamné kampane spoločnosti LIDL sú podľa nášho názoru maximálne neetické a devalvujú skutočný význam a hodnotu potravín,“ uviedla pre portál NášVidiek.sk hovorkyňa SPPK Jana Holéciová.

Podnecovať k nákupnému ošiaľu je podľa nej neprijateľné najmä v období boja proti klimatickým zmenám a v čase koronakrízy.

„Takéto reklamy nabádajú na plytvanie. Nakúpime bez rozumu, hlavne lacno, čo nezjeme, bez problémov vyhodíme. Už sa musí skončiť obdobie, v ktorom dovoľujeme nadnárodným obchodným reťazcom robiť si pomaly čokoľvek,“ zdôraznila Holéciová.

SPPK prízvukuje, že plné obchody potravín nemusia byť samozrejmosťou. Ako dodáva, už počas prvej vlny covidovej pandémie chýbala na pultoch múka, droždie alebo cestoviny. „Je vhodné a hodné tejto situácie, aby sa v reklame potraviny vysypali z preplnených kuchynských liniek?“ pýtajú sa domáci poľnohospodári.

Lidl: Na plytvanie nenabádame

Samotný reťazec oponuje a tvrdí, že cieľom jeho reklamnej kampane je poukázať na snahu poskytovať zákazníkom tovary vysokej kvality za čo najvýhodnejšie ceny.

„Dôrazne sa ohradzujeme aj voči nabádaniu spotrebiteľov k plytvaniu potravinami. Ako spoločensky zodpovednej firme nám úprimne záleží na trvalej udržateľnosti,“ uviedol v stanovisku hovorca spoločnosti Lidl Tomáš Bezák.

Domáci farmári idú však ešte ďalej a na kampaň zahraničného reťazca plánujú upozorniť aj rezorty pôdohospodárstva a životného prostredia. Varujú pred likvidáciou životného prostredia.

„Potraviny nie sú zadarmo, pritom reklamy reťazca LIDL ukážkovo vytvárajú fetiš lacných potravín. V skutočnosti je ich nízka cena len odrazom deformácie cien  a narušených vzťahov v celej potravinovej vertikále,“ vysvetľuje Holéciová.

Reťazce na úkor reštaurácií

Domáci cukrovarníci upozorňujú, že sa ročne zlikviduje enormný objem potravín, ktoré končia práve v koši. Tým sa podľa nich nielenže vytvára biologický odpad, ale sa devastuje aj práca potravinárov a poľnohospodárov.

„Poukazovať na neuvážený nákup potravín hlavne krátkej spotreby považujeme z pohľadu plytvania potravín za nie šťastné riešenie,“ povedal pre NášVidiek.sk konateľ spoločnosti Slovenské cukrovary Adrián Šedivý. Myslí si, že obchodné reťazce môžu takto aj zneužívať situáciu na trhu v čase, kedy sú povinne utlmené hotely a reštaurácie.

„Ľudia nemôžu spotrebovávať potraviny v segmente HORECA a tak sa reťazec snaží túto situáciu využiť,“ dopĺňa Šedivý. Potravinári tiež apelujú na štát, aby nezanedbával výchovu spotrebiteľov a cez vzdelávacie kampane pripomínal hodnotu potravín, ich význam pre ľudský organizmus, krajinu a životné prostredie.

Neetická reklama zakázaná

O porušení zákona o reklame rozhoduje Rada pre reklamu. Zákon napríklad hovorí, že sa reklama nesmie šíriť, ak je v rozpore s dobrými mravmi. Právo tiež upravuje aj environmentálne aspekty reklamy. Produkty poškodzujúce životné prostredie sa podľa zákona nesmú prezentovať. V prípade, že orgán dozoru zistí, že skúmaná reklama je v rozpore s etikou a dobrými mravmi, môže porušovateľovi udeliť pokutu až do výšky 66 400 eur.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jana Holéciová
Firmy a inštitúcie PPA Pôdohospodárska platobná agentúra