Zvýši nová DPH aj ceny dovoleniek?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cestovanie, letisko, žena, kufor, dovolenka
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
 
1x
  • Chapters
  • descriptions off, selected
  • captions and subtitles off, selected
    Reklama
    Tento článok pre vás načítala AI.

    Zvýšenie DPH sa dotkne širokej škály služieb, vrátane cestovného ruchu. Podľa majiteľa cestovnej kancelárie Daka Davida Gavaľu tento krok ovplyvní najmä ubytovanie a dopravu. Gavaľa uvádza, že hoci sa snažia minimalizovať dopad na klientov, nárast nákladov na ubytovanie a pohonné hmoty by sa časom mohol odzrkadliť v cenách zájazdov.

    Podľa reprezentatívneho prieskumu cestovnej kancelárie Daka, realizovaného v septembri 2024 na vzorke 4 000 respondentov, až 75 % Slovákov preferuje poznávacie zájazdy na jeseň. Väčšina z nich uprednostňuje program a kvalitu zájazdu pred cenou. „Napriek potenciálnemu zvýšeniu cien si myslím, že Slováci budú naďalej cestovať. Prieskum ukázal, že cena nie je hlavným rozhodujúcim faktorom pri výbere dovolenky. Kľúčovým je program a kvalita zájazdu,“ uvádza Gavaľa.

    Viac ako 57 % opýtaných Slovákov preferuje rozpočet na dovolenku medzi 200 až 500 eurami. To znamená, že akékoľvek zvýšenie cien zájazdov by najviac pocítili ľudia s nižším rozpočtom.

    Analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák pre agentúru SITA vysvetlil, že reštaurácie a hotelierstvo boli preradené do najnižšej 5-percentnej kategórie DPH. Avšak aj napriek nižšej DPH môžu ceny vzrásť pre nové náklady, ako sú transakčná daň, daň z príjmov a mzdové požiadavky zamestnancov.

    „Z toho dôvodu môžeme predpokladať, že aj ceny v reštauračných a ubytovacích službách zamieria nahor, hoci výrazne jemnejšie než by tomu bolo v prípade najvyššej 23-percentnej DPH,“ povedal analytik. Zároveň predpokladá, že nárast bude postupný, rozložený do dlhšieho časového obdobia a peňaženky spotrebiteľov tak nezasiahne tak výrazne ako zdražovanie vo zvyšných produktových skupinách.

    Gavaľa zároveň dodáva, že záujem o poznávacie zájazdy zostáva stabilný, pričom obľúbenými destináciami sú Francúzsko, Taliansko, Rakúsko, Maďarsko, a exotické miesta ako Dubaj či Jordánsko.

    Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
    Viac k osobe: David GavaľaMatej Horňák
    Firmy a inštitúcie: CK DakaSlovenská sporiteľňa