V zahraničí míňame pred Vianocami stámilióny eur, v kríze je potrebné podľa odborníkov podporiť domácu ekonomiku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nákupy
Foto: ilustračné, Thinkstock

Predvianočné obdobie je čas, kedy Slováci najviac nakupujú mimo Slovenska. Len na platbách kartou končia pred koncom roka v zahraničných e-shopoch a v kamenných predajniach stovky miliónov eur. Avšak v čase koronakrízy, keď sú ohrozené tisícky pracovných miest, je dobré podľa odborníkov podporiť domácu ekonomiku. Desiatky slovenských firiem na čele so Slovenskou sporiteľňou preto odštartovali iniciatívu Doma nakupujem.

Ako skonštatoval člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne Norbert Hovančák, slovenský podnikateľský sektor sa nenachádza vo veľmi dobrej kondícii. Keď si predstavíme, akú obrovskú sumu minú Slováci v zahraničí, tieto peniaze by mohli podporiť firmy a domácu ekonomiku u nás. „Pomôže nám to postaviť sa na nohy a zachrániť ohrozené pracovné miesta,“ povedal Hovančák. Podľa odhadov analytikov odchádza na platbách kartou zo Slovenska 1,6 mld. eur ročne.

Dáta tiež ukazujú, že zo zhruba 1,3 mld. eur online nákupov Slovákov išla vlani domácim obchodníkom len tretina. Dve z troch eur zaplatených kartou online tak smerovali do zahraničia. Aj keď koronakríza mnohým slovenským internetovým obchodníkom pomohla, po februárovom náraste o 40 % objem nákupov klesá a situácia sa postupne vracia k predkrízovým úrovniam. Zahraničné online nákupy však rastú a počas tohtoročných Vianoc by mohli dosiahnuť 180 mil. eur.

Slovenské výroby sú konkurencieschopné

Cieľom podnikateľskej iniciatívy Doma nakupujem je upriamiť pozornosť na podporu domácej ekonomiky a zamestnanosti. Podľa Ľubomíra Tuchschera zo Slovenského združenia pre značkové výrobky ľudia pôvodne v zahraničí nakupovali to, čo nezohnali na Slovensku. Avšak v súčasnosti sa tento fakt už podľa neho stiera, pretože v rámci EÚ musia všetci ponúkať rovnaký produkt s rovnakou kvalitou. „Kúpa slovenského výrobku predstavuje podporu domácej ekonomiky aj cez odvedené dane,“ hovorí Tuchscher.

Aj podpredseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Marián Šolty si myslí, že slovenské výrobky sú konkurencieschopné. Slovenská legislatíva je totiž podľa neho jedna z najprísnejších. Zároveň platí, že na Slovensku sme neboli svedkami nejakého veľkého potravinového škandálu, ako to bolo v zahraničí, napríklad v Poľsku.

K iniciatíve Doma nakupujem sa môžu pripojiť nielen domáci výrobcovia, obchodníci a poskytovatelia služieb, ale všetky firmy, ktoré na Slovensku podnikajú a podporujú našu ekonomiku. Aktuálne má iniciatíva už vyše 800 signatárov. Súčasťou projektu je aj Vianočná tržnica v centre Bratislavy, v ktorej budú môcť predajcovia ponúknuť svoje výrobky.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Slovenská sporiteľňa