Digitálny predaj bankových produktov na pobočke šetrí nielen čas, ale je aj ekologický.
V klasickej kamennej bankovej pobočke je takmer všetko spojené s tlačou celej kopy papiera. V súčasnosti však už banky postupne pristupujú k elektronickému vybavovaniu zmlúv. Pre niektoré z nich je digitalizácia samozrejmosť, iné na využití možností digitálnej identifikácie klienta len pracujú.
Pôžička s digitálnym podpisom
Od decembra si zákazníci VÚB banky môžu vybaviť pôžičku na pobočke podstatne rýchlejšie a bez papiera. Celý proces sa totiž presúva z papierových tlačív a zmlúv na displej tabletu a v závere postačí jeden podpis – opäť len digitálny. Ako povedala vedúca oddelenia E – biznis vo VÚB banke Mária Horecká, nevyhnutnú dokumentáciu netreba tlačiť. Stačí ju archivovať v Nonstop bankingu alebo v mobilných zariadeniach.
„Digitalizácia predaja na pobočke zákazníka jednoznačne odľahčí, no zároveň ostane zachovaná jeho základná charakteristická črta – osobný kontakt. Predajom zákazníka naďalej prevedie profesionálny pracovník, ktorý mu dokáže zodpovedať akékoľvek otázky,“ skonštatovala Horecká. VÚB banka má snahu dostať všetku dokumentáciu do elektronickej podoby a chce využívať bezpapierové možnosti aj pri ostatných produktoch.
Spotreba papiera sa zníži
Je to rýchle, ekonomické aj ekologické a naďalej osobné. “Ľudia to určite ocenia. Nie je to len o čase a pohodlí, je to aj ekologické riešenie,” povedal šéfredaktor portálu TouchIT Ondrej Macko. V pobočkách Slovenskej sporiteľne majú už od roku 2013 špeciálne podpisové tablety. „Tie nám pomáhajú lepšie uspokojovať potreby našich klientov, zvyšujú komfort pri obsluhe a v neposlednom rade výrazne šetria spotrebu papiera v pobočkách,“ informuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.
Prostredníctvom podpisových tabletov je možné v sporiteľni robiť všetky dôležité bankové transakcie, ako vklady, výbery, platobné príkazy, zadávať podpisové vzory a ďalšie. „Najnovšie od apríla 2015 sme do nich pridali aj možnosť získať osobný účet a sporenie k osobnému účtu v pobočke bez nutnosti tlačiť a podpisovať papierové zmluvy. Kompletnú zmluvnú dokumentáciu klienti pohodlne podpíšu v podpisovom tablete, a tá sa im následne odošle do internetbankingu, kde ju majú kedykoľvek k dispozícii,“ uviedla Cesnaková.
Účty cez web
Slovenská sporiteľňa pred niekoľkými týždňami začala klientom cez novú webstránku ponúkať účty. Ide čisto on-line proces. Klienti nemusia chodiť do pobočky ani za nimi neposielajú kuriérov s papierovou zmluvou. Potrebné dokumenty podpíšu elektronicky a následne im ich sporiteľňa zašle do internetbankingu, teda si ich nemusia tlačiť ani archivovať v papierovej podobe.
„U nás to ponúkame naozaj od začiatku do konca celé on-line, s využitím web kamery. Navyše si takto môžu otvoriť účet aj ľudia, ktorí ešte nie sú naši klienti,“ povedala Cesnaková zo sporiteľne. A ako doplnila, v najbližšom období si ľudia budú môcť takto jednoducho a on-line zobrať od sporiteľne aj spotrebné úvery.
Ako celý proces funguje, si môžete pozrieť v inštruktážnom videu:
https://youtu.be/ZDcpWhn8LhM
Zdroj: SLSP
Aj digitálne a aj na papieri
UniCredit Bank bežnú agendu vrátane internej komunikácie a databázy svojich klientov vedie digitálne. Zmluvy a dokumenty uchováva navyše aj na papieri. U všetkých bankových systémoch UniCredit Bank kladie dôraz na ich spoľahlivosť a rýchlosť samotných procesov, samozrejme pri zachovaní bezpečnosti a ochrany osobných údajov. Prima banka v súčasnosti už pristúpila k elektronickému vybavovaniu niektorých zmlúv so svojimi existujúcimi klientmi a postupne sa rozsah takto spracovaných zmlúv bude zvyšovať.
Digitalizácia predaja a inovácie aj v tejto oblasti patria medzi kľúčové strategické aktivity Tatra banky a banka sa nimi zaoberá kontinuálne. „Už dlhodobo máme funkčný digitalizovaný podpis snímaný tabletom na pobočke, ktorým umožňujeme realizovať hotovostné transakcie efektívne a s maximálnou bezpečnosťou. Uvažujeme aj o postupnej implementácií ďalších riešení, ktoré by pokrývali väčší rozsah služieb a produktov, okrem technických a ekonomických aspektov však musíme brať do úvahy aj súčasnú legislatívu,“ povedala hovorkyňa Tatra banky Zuzana Povodová.
Niektoré banky zaostávajú
Otázka digitalizácie pobočiek je predčasná napríklad pre OTP Banku Slovensko. „Na využití možností digitálnej identifikácie klienta pracujeme, ale v tejto chvíli by bolo predčasné ich konkretizovať. Čo môžem potvrdiť je, že v prvom kvartáli 2016 začne OTP Banka využívať biometrický podpis pre identifikáciu klienta pri vybraných bankových operáciách realizovaných v pobočke,“ priblížil hovorca OTP Banky Peter Ohrajter.
Sberbank Slovensko sa snaží o znižovanie spotreby papiera. Darí sa jej to vďaka postupnému zefektívňovaniu procesov a čoraz väčšiemu využívaniu digitálnych technológií. Cieľom banky je v znižovaní spotreby papiera pokračovať. „Priebežne preto zvažujeme množstvo opatrení v tomto smere. V budúcnosti to možno bude aj zavedenie bezpapierovej pobočky, nateraz však so zavedením podobnej novinky v pobočkovej sieti Sberbank Slovensko nepočítame,“ dodal hovorca Sberbank Slovensko Jakub Mendel.
ČSOB aktuálne ponúka klientom viacero služieb prostredníctvom portálu – klientskej zóny „Moja ČSOB“. Vedia si tam zriadiť a elektronicky podpísať napríklad bežný účet, sporiaci účet či spotrebný úver. V prípade týchto troch spomínaných produktov sa jedná o on-line nákup, kde sa zmluvná dokumentácia vygeneruje vo formáte PDF a po podpise je uložená do sekcie „Moje zmluvy“.
Poštová banka umožňuje klientom v rámci legislatívnych možností posielať vybrané dokumenty elektronicky na jeho e-mailovú adresu a teda nie je nutné ich tlačiť a odovzdávať osobne na obchodnom mieste. Napríklad pri vkladových produktoch sú to všeobecné obchodné podmienky, úrokové oznámenie, obchodné podmienky pre vkladové produkty, reklamačný poriadok a podobne.
On-line banky sú naozaj on-line
Banka Zuno ako on-line banka má proces vybavenia pôžičiek plne digitalizovaný. Klient zariadi všetko on-line a zmluvnú dokumentáciu mu banka poskytuje v digitálnej podobe, pričom si ju môže stiahnuť k sebe do počítača alebo ju nájde vo svojom on-line bankingu. Odsúhlasenie zmlúv je možné taktiež v on-line bankingu a pomocou SMS kódu. Potrebné dokumenty (potvrdenia o príjme a podobne) je možné zaslať aj emailom alebo nahrať priamo pomocou Zuno aplikácií. „Rovnakým spôsobom, teda bezpapierovo, je možné v prípade voľby on-line založiť si v Zuno banke aj účet,“ doplnil PR manager Zuno Bank Ivo Trávniček.
Klienti mBank si môžu vybrať, či preferujú elektronické zaslanie náležitostí alebo papierovú formu. Napríklad v prípade, že klient vyplní žiadosť o spotrebiteľský úver on-line a podpíše ju SMS správou vo svojom internetovom bankovníctve, papierovanie úplne odpadá. Banka zároveň dlhodobo zasiela obchodné podmienky, sadzobníky a výpisy z účtov e-mailom, pokiaľ klient vyslovene nepožaduje papierovú verziu. „V súčasnosti spúšťame interný projekt elektronického objednávkového systému, ktorý nám pomôže zbaviť sa papierových dokumentov pri objednávaní tovarov a služieb v rámci banky,“ uzavrel hovorca mBank Tomáš Palovský.