Len 3 % respondentov prieskumu vykázali aspoň základnú znalosť toho, čo tento pojem znamená.
Tematické investovanie, ktoré sa zameriava na investovanie do perspektívnych odborov a trendov, nie je v povedomí Slovákov príliš rozšírené. Ukazujú to výsledky prieskumu pre skupinu Amundi Czech Republic. „Len 3 % respondentov nášho prieskumu vykázali aspoň základnú znalosť toho, čo tento pojem znamená,“ hovorí vedúca komunikácie v Amundi Czech Republic Dana Kryńska.
Výsledky prieskumu taktiež ukázali, že akcie spoločností, ktoré reflektujú dlhodobé svetové trendy, by uprednostňovalo nakúpiť 71 % Slovákov. Väčšina by tak urobila z dôvodu, že verí, že firmy majú budúcnosť. Pre viac ako 24 % je tematické investovanie aspoň zaujímavé. „Za najväčšieho inovátora považuje 36,5 % respondentov Teslu a 23,7 % Google. Keby si Slováci mohli vybrať, časť akej spoločnosti by chceli vlastniť a podieľať sa na jej zisku, viac ako 77 % by si vybralo Microsoft nasledovaný Applom,“ dodáva Kryńska.
Trendom je umelá inteligencia
Za najlepší vynález súčasnosti považuje 65,3 % respondentov umelé srdce a 12,2 % smartfón. Pre 34,9 % Slovákov predstavuje najväčší technologický trend súčasnosti umelá inteligencia. Pre viac ako 23,5 % je to automatizácia a 22,5 % obyvateľov vníma ako najväčší trend robotizáciu.
„Viac ako polovica respondentov pritom automatizáciu vníma pozitívne. Pozitíva vidí najmä v tom, že sa ľudia uvoľnia pre prácu v službách a vo vzniku nových špecializácií a odborov. Naopak, ako negatívum automatizácie vnímajú obyvatelia Slovenska najčastejšie to, že ľudia prichádzajú o prácu,“ približuje Kryńska. Najväčšie zmeny očakávajú Slováci v odbore automobilov, najmenej ich očakávajú v bankovníctve a v službách.
Medzi dôležité vynálezy patrí internet
Vynálezy, bez ktorých sa väčšina respondentov nezaobíde v každodennom živote, sú internet (57,1 %) a mobilný telefón (47,5 %). Najväčšiu radosť by urobil viac ako 61 % Slovákom vynález liekov na rakovinu, 21,4 % by potešil nový spôsob jednoduchého získavania energie a 13,3 % by ocenilo vynález teleportácie. Za najväčšiu prevratnú zmenu považuje 41,4 % Slovákov internet a 40 % elektrinu.
Prieskum pre skupinu Amundi Czech Republic realizovala spoločnosť STEM/MARK na Slovensku na prelome septembra a októbra 2018 na vzorke 512 mužov a žien vo veku 25 až 65 rokov.