Slovensko výrazne zaostáva v digitalizácii malých a stredných podnikov. Konštatuje to Index digitálnej ekonomiky a spoločnosti (DESI), ktorým Európska komisia pravidelne monitoruje digitálny pokrok členských štátov. Slabinou je analýza veľkých dát, nízka miera využívania umelej inteligencie, či slabé elektronické zdieľanie informácií vo firmách.
Využívanie elektronických faktúr
Ako ďalej upozornila spoločnosť Enehano, vo využívaní elektronických faktúr na automatizované spracovanie sa Slovensko dokonca zaradilo medzi štyri krajiny s najnižším hodnotením. Robí tak len 17 % podnikov, pričom priemer v rámci Európskej únie je 32 %.
Blockchain digitálnych dlhopisov, ktorý prekonáva aktuálnu dlhopisovú byrokraciu
„Napriek tomu, že slovenské firmy postupne zavádzajú do svojich procesov digitálne riešenia, progres v tejto oblasti stále nie je dostatočný na to, aby sa naša krajina vyrovnala zahraničnej konkurencii,“ konštatuje odborník na digitalizáciu zo spoločnosti Enehano Eduard Gers.
Digitálna transformácia
V praxi sa podľa neho stretávajú často s tým, že spoločnosti zanedbávajú dôležitosť samotnej prípravy na digitálnu transformáciu. „Digitalizácia pozostáva zo série samostatných projektov, z ktorých každý má svoj cieľ, harmonogram, náklady a predovšetkým business case. Dôležitá je dobrá analýza a plán realizácie. Na digitálnu transformáciu však musia byť pripravení aj jej zamestnanci,“ zhodnotil.
Nízka úroveň digitalizácie pritom podľa kompetentných nie je len problémom financií, ale podpisuje sa pod to aj nízka miera informovanosti a osvety manažérov.
Bratislava bude cez nové konto združovať elektronické služby a žiadosti, zaplatiť tam môžete aj daň z nehnuteľností
Aktuálny report uvádza, že veľké dáta analyzuje u nás len 6 % podnikov, pričom priemer únie je 14 %. Percento firiem využívajúcich technológie umelej inteligencie bolo na úrovni 5 % oproti európskemu priemeru 8 %.
Cloud využíva len 31 % slovenských spoločností, čo je takisto pod priemerom únie, ktorý je 34 %. Aj elektronické zdieľanie informácií v podnikoch je v porovnaní s ostatnými členskými štátmi nízke.
Enehano Solutions vznikla v roku 2016 v Českej republike, obchodné zastúpenie má v USA a Škandinávii a v roku 2021 vstúpila aj na slovenský trh. Jej poslaním je zefektívniť podnikanie firiem v oblasti marketingu, obchodu alebo starostlivosti o zákazníkov.