Slovenskí spotrebitelia opäť nakupovali viac. Tržby v maloobchode stúpli o päť percent

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
zahraničný obchod
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Tržby v maloobchode na Slovensku zaznamenali v novembri podľa údajov Štatistického úradu SR výrazný medziročný nárast o 5 %. Medzimesačne stúpli o 0,4 %.

„Ide o rast výrazne vyšší než sme predpokladali,“ uviedol analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.

Významný nárast bol aj v e-shopoch

Medzi deviatimi sledovanými kategóriami maloobchodu vyčnievajú najmä tržby v nešpecializovaných predajniach, ako sú hyper- a supermarkety, kde sa tržby zvýšili o viac než 5 % medziročne. Významný nárast bol aj v e-shopoch a zásielkových predajniach, kde tržby vzrástli o viac než 30 %.

Online nakupovanie sa stáva stále dôležitejšou súčasťou spotrebiteľského správania. Podľa Eurostatu z roku 2023, takmer 15 % Slovákov nakupovalo online viac než 10-krát za posledné tri mesiace. Tento podiel je o päť percentuálnych bodov vyšší, než priemer EÚ a za posledné tri roky na Slovensku vzrástol o viac než 12 percentuálnych bodov.

Spotreba domácností zostáva na solídnych úrovniach

Vývoj tržieb v závere roka naznačuje, že spotreba domácností zostáva na solídnych úrovniach a očakáva sa, že medziročný nárast v štvrtom štvrťroku presiahne 4 %.

„Ide o dôsledok významného poklesu inflácie a nárastu nominálnych miezd, čo vytvára priestor na rast reálnych výdavkov domácností,“ uzavrel Horňák. Tento trend pozitívne prispieva k rastu ekonomiky.

Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák však uviedol, že znovu objavujúca sa inflácia a prijatý konsolidačný balíček okresávajú spotrebiteľskú dôveru domácnosti i rast ich reálnych príjmov.

Dôvera slovenských domácností

Spotrebiteľská dôvera slovenských domácností sa podľa neho v závere roka zhoršovala, pričom sa už oslabila pod priemer posledných 10 rokov.

„To by sa postupne malo prejaviť aj na spotrebe,“ poznamenal Koršňák. Očakávané zvýšenie sadzby DPH dočasne pôsobilo proti tomuto trendu a presúvalo časť spotreby z úvodu tohto roka do konca minulého. Čim má tovar vyššiu cenovku, tým bola motivácia presunu spotreby vyššia.

„Predpokladáme preto, že najvýraznejšie sa tento efekt prejavoval pri autách, či elektronike. Relatívne silný rast tržieb preto očakávame aj v decembri. Silnejšiu korekciu tržieb domáceho maloobchodu odzrkadľujúcu nižšiu spotrebiteľskú dôveru domácnosti tak bude pozorovať pravdepodobne až v úvode tohto roka,“ dodal Koršňák.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír KoršňákMatej Horňák
Firmy a inštitúcie EurostatSlovenská sporiteľňaŠÚ SR Štatistický úrad Slovenskej republikyUniCredit Bank