Schválený rozpočet aj prijaté opatrenia nehovoria podľa RRZ o konsolidácii, ale zhoršujú stav verejných financií

Vláda v schválenom rozpočte deklarovala, že oproti predchádzajúcemu roku plánuje konsolidovať o 0,5 percenta HDP.
Rozpočet, peniaze, Slovensko, eurá
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Konsolidácia verejných financií je potrebná, avšak jej interpretácia nie je vždy správna. Ako hovorí člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) rady Juraj Kotian, najintuitívnejšou interpretáciou konsolidácie, a zrejme aj najzneužívanejšou, je medziročné zníženie deficitu verejných financií.

„Ide o najpovrchnejšie a najjednoduchšie vyjadrenie konsolidácie, ktoré dáva veľmi skreslený pohľad na to, či sa verejné financie zlepšujú alebo zhoršujú,“ myslí si Kotian.

Zvýšenie deficitu

Vláda v schválenom rozpočte na rok 2024 deklarovala, že oproti predchádzajúcemu roku plánuje konsolidovať o 0,5 % HDP tým, že zníži deficit z očakávaných 6,5 % HDP v roku 2023 na 6 % HDP v 2024.

Po zohľadnení časovo nesprávne rozlíšenej refundácie časti energopomoci z rozpočtu EÚ, samotný schválený rozpočet povedie poľa rozpočtovej rady nie k zníženiu, ale k zvýšeniu deficitu zo 6,2 na 6,3 %.

RRZ vo svojom hodnotení rozpočtu očakáva zhoršenie deficitu o 0,4 % HDP, keďže za rok 2023 odhaduje nižší deficit, a to 5,7 % HDP, než je schválený cieľ vlády 6 % HDP na rok 2024.

Energopomoc v štrukturálnom salde

Pri hodnotení plánovanej konsolidácie meranej zmenou štrukturálneho deficitu samotný návrh rozpočtu explicitne vyčísľuje podľa Kotiana zhoršenie v roku 2024 až na úrovni 1 % HDP. Podľa prepočtu RRZ sa štrukturálny deficit v porovnaní s rokom 2023 zhorší až o 1,6 % HDP.

Európska komisia z dôvodu nedokonalej metodiky zahrnula energopomoc do štrukturálneho salda, čím po odznení cenového šoku uľahčila formálne konsolidovať cez nižšie výdavky na energopomoc. Ale aj podľa tohto v momentálnej situácii priaznivého prístupu EK skonštatovala, že dochádza k zhoršovaniu štrukturálneho deficitu až o 0,4 % HDP.

Veľkosť opatrení na rok 2024 RRZ vyčíslila na úrovni až -0,6 % HDP, zhodne s neskorším hodnotením EK. Aj v tomto ponímaní dochádza podľa Kotiana ku dekonsolidácii. Rozhodujúcou mierou k nej prispelo predĺženie nákladnej plošnej energopomoci, v rozpore s odporúčaniami EK.

Vplyv opatrení

Konsolidačné úsilie RRZ odhadla na úrovni -0,1 %, teda mierna dekonsolidácia. Ak by nebolo došlo k zvýšeniu východiskovej bázy cez zvýšenie príplatku k dôchodkom v závere roka 2023, vplyv opatrení na 2024 by bol oveľa negatívnejší, a to -0,5 % HDP.

Pre posúdenie vplyvu opatrení vlády na dlhodobú udržateľnosť je dôležité rozlišovať medzi opatreniami s trvalým a dočasným vplyvom na štrukturálne saldo.

Tie jednorazové, či už energopomoc, alebo dočasné príjmové opatrenia, ovplyvňujú deficit len v jednom, nanajvýš troch rokoch, a preto ich vplyv na udržateľnosť je minimálna, respektíve silno diskontovaná.

Rozpočet nekonsolidoval

Naopak, opatrenia s trvalým vplyvom na štrukturálny deficit majú priamy vplyv na zmenu udržateľnosti.

Práve kvôli vysokému zastúpeniu dočasných opatrení v konsolidačných opatreniach v kombinácii s expanziou trvalých výdavkových opatrení, celkový vplyv rozpočtu na udržateľnosť bol RRZ hodnotený ako negatívny.

„Rozpočet teda nekonsolidoval podľa žiadnej metriky o pol percenta, respektíve podľa všetkých metrík sa namiesto zlepšenia zhoršuje,“ upozorňuje Kotian.

Chybné zaúčtovanie refundácie

Chybné zaúčtovanie refundácie časti energopomoci bol len jeden z dôvodov, ktorý podľa Kotiana zakryl pred zákonodarcami fakt, že rozpočet zhoršuje stav verejných financií, a to vo všetkých možných metrikách.

Veľkosť opatrení bola negatívna a nepriaznivo na ňu vplývalo najmä predĺženie energopomoci a zvýšenie 13. dôchodku.

Pod negatívne konsolidačné úsilie a negatívny vplyv rozpočtu na udržateľnosť sa podpísalo veľké zastúpenie dočasných opatrení v konsolidačnom balíčku, ako aj snaha imitovať konsolidáciu znížením odvodov do druhého piliera.

Zvrátenie nepriaznivého trendu

Na zvrátenie nepriaznivého trendu podľa Kotiana stačí, aby sa vláda a parlament riadili zákonom a zosúladil sa rozpočet s výdavkovými limitmi, ktoré čakajú na schválenie v parlamente a o ktorých aktualizáciu o vplyv schválených príjmových opatrení by následne vláda požiadala. Výdavkové limity korešpondujú s konsolidačným úsilím 0,5 % HDP ročne.

„Vzhľadom na silné manko spôsobené schváleným rozpočtom sa vláda nevyhne potrebe prijať ďalšie opatrenia tentoraz trvalého charakteru a aktualizovať rozpočet,“ uviedol Kotian.

Dočasné opatrenia a ani zníženie príspevkov do druhého piliera nie sú podľa neho konsolidáciou, aj keby boli zabalené v balíčku s veľkým nápisom lex konsolidácia.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem
Viac k osobe: Juraj Kotian
Firmy a inštitúcie: RRZ Rada pre rozpočtovú zodpovednosť