Vstup na pracovný trh po škole už dávno nie je len o tom, mať v rukách bezchybný životopis. Firmy dnes hľadajú u absolventov kombináciu mäkkých zručností, digitálnej gramotnosti a zdravej motivácie, ktorá dokáže prevážiť aj absenciu skúseností. „Hovoríme o ľuďoch, ktorí často nemajú žiadne reálne skúsenosti okrem brigád či stáží počas školy. Napriek tomu sa od nich očakávajú komunikačné schopnosti, tímová spolupráca a digitálne zručnosti,“ vysvetľuje Katarína Garajová, generálna riaditeľka personálnej agentúry MAXIN´S Group, ktorá si v roku 2025 vybojovala pozíciu jednotky na slovenskom HR trhu. Znalosť aspoň jedného cudzieho jazyka je podľa nej dnes úplnou samozrejmosťou. Už to nie je výhoda, je to štandard.
Generácia Z má sebavedomie, ale aj netrpezlivosť
Zamestnávatelia sa často zhodujú, že mladí ľudia dokážu veľmi pozitívne prekvapiť. Prinášajú do firiem energiu, nové nápady a pohľad na svet, ktorý je pre digitálne značky neoceniteľný. „Sú kreatívni, majú inovatívne nápady a dokážu pomôcť pri budovaní značky. No často im chýba trpezlivosť. Chcú okamžitý kariérny rast a vysoký plat, čo pre zamestnávateľov môže byť problém,“ upozorňuje Katarína Garajová. Vyvážiť sebavedomie pokorou a ochotou učiť sa je podľa nej kľúčové.
Technológie menia pravidlá hry
Znalosť softvérov už nestačí. S rozmachom umelej inteligencie a digitalizácie stúpli aj nároky na technickú gramotnosť. „Firmy dnes očakávajú, že mladý človek ovláda nástroje ako Microsoft Teams, Google Workspace, ale aj technológie postavené na umelej inteligencii – napríklad ChatGPT či chatboty. Základy spracovania dát by mal vedieť zvládnuť prakticky každý,“ hovorí odborníčka. Výhodou je, že práve najmladšia generácia má k týmto nástrojom prirodzený vzťah. „Absolventi s nimi vedia pracovať často lepšie ako staršie generácie,“ dodáva.

Úspech v kariére? Tu je 6 nastavení mysle, ktoré ho pomôžu dosiahnuť
Viac možností, ale aj viac chaosu
Hoci ponúk je veľa, mladí ľudia sa často nevedia zorientovať. „Najväčší problém je, že nevedia správne vyhodnotiť, na aké pozície sa hodia. Posielajú životopisy hromadne, bez stratégie. A to vedie k sklamaniam, keď sa im nikto neozve alebo pohoria na pohovore,“ vysvetľuje Katarína Garajová. Podľa nej je kľúčom dobre pripravený životopis. „Malo by byť jasné, kto ste, čo chcete a kam smerujete. CV musí byť stručné, bez gramatických chýb. Veľa mladých na tom pohorí,“ upozorňuje.
Pohovor: pasivita a prehnané sebavedomie
Aj keď sa mladý človek dostane na pohovor, stále nemusí vyhrať. „Často sa stáva, že sú nepripravení, odpovedajú len pasívne. Alebo naopak pôsobia až príliš sebavedomo. Zlatá stredná cesta – primeraná sebadôvera, záujem o firmu a prirodzená komunikácia – je ideálna,“ radí Garajová. Personalisti si podľa nej rýchlo všímajú nielen obsah odpovedí, ale aj postoj, schopnosť počúvať a energiu uchádzača.
Agentúra ako spojka medzi svetmi
Stále viac mladých využíva služby personálnych agentúr. „Absolventovi vieme pomôcť zorientovať sa v ponukách, odporučiť mu vhodnú pozíciu a pracujeme aj s inzerátmi, ktoré nie sú verejne dostupné. Pomáhame s prípravou na pohovor a CV a vieme ušetriť čas. V mnohých prípadoch pôsobíme ako mentor,“ vysvetľuje Garajová z personálnej agentúry MAXIN´S Group.
Chuť učiť sa je najväčšie eso
Hoci skúsenosti absolventom často chýba chuť učiť sa, môžu zamestnávateľa presvedčiť inak – postojom. „Ak absolvent ukáže, že sa chce učiť, aktívne počúva, pýta sa a prijíma spätnú väzbu, personalista to veľmi rýchlo rozpozná. A často práve táto energia a chuť napredovať preváži nad tým, čo ešte nevie,“ uzatvára Katarína Garajová.