Slováci stále častejšie platia bezhotovostne. V posledných rokoch popri kartách rastie najmä popularita platieb pomocou mobilných telefónov alebo inteligentných hodiniek. Päťdesiatšesť percent transakcií sa vykoná na Slovensku bezhotovostne.
Najčastejším problémom sú ordinácie
Tento podiel by sa mohol zvýšiť, keby zákazníci v dvadsiatich percentách prípadov nenarážali na miesta, kde bezhotovostné platby neprijímajú. Viac ako dve tretiny zákazníkov pritom takéto podniky od nákupu odrádzajú a ďalší raz si vyberajú také, kde môžu kartou alebo mobilom bez problémov zaplatiť. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu spoločnosti Mastercard.
Platy na Slovensku naďalej rastú rýchlejšie ako inflácia, zamestnanosť bola podľa analytika vyššia takmer vo všetkých odvetviach
Aj keď počet obchodníkov, ktorí prijímajú bezhotovostné platby, dlhodobo rastie, stále existujú miesta, kde zákazníci kartou nezaplatia. Najčastejšie spomínajú lekárske alebo zubné ordinácie. Vyjadrilo sa tak 36 percent respondentov. O trhoch hovorí 24 percent opýtaných a nemocnice taktiež 24 percent.
Nutná súčasť peňaženky
Medzi ďalšie miesta, kde zákazníkom možnosť platby kartou často chýba, patria štátne a obecné úrady, polícia alebo kadernícke a kozmetické salóny. Vysoký nárast popularity zaznamenávajú v posledných rokoch platby mobilným telefónom, inteligentnými hodinkami alebo náramkom.
Agentúra S&P potvrdila Slovensku rating A+ so stabilným výhľadom, odhaduje zrýchlenie ekonomického rastu
V minulom roku zaplatilo mobilom 45 percent ľudí, v roku 2019 to bolo len 21 percent. V posledných rokoch významne rastie podiel tých, ktorí už fyzickú platobnú kartu vôbec nevyužívajú a ani nevyžadujú. Aj napriek nárastu obľuby najmodernejších spôsobov platenia zostáva fyzická platobná karta pre väčšinu ľudí nutnou súčasťou ich peňaženky.
Berú ju hlavne ako zálohu, napríklad pre prípad, keď sa im vybije mobilný telefón, na cesty do zahraničia, prípadne na výbery z bankomatov, ktoré ešte neumožňujú bezkontaktný výber. Bankovky a mince potom slúžia skôr ako rezerva pre prípad, že daný obchodník bezhotovostnú platbu neumožňuje vôbec.
Počty bezhotovostných platieb rastú
Ako hovorí generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku Jana Lvová, platba v obchode alebo v reštaurácii je niečo, čo zákazník nechce príliš riešiť. Potrebuje, aby bol celý proces hlavne rýchly, pohodlný a zároveň bezpečný.
Tradičné investičné stratégie prestávajú fungovať, aké sú odporúčania analytikov v ére vojnovej ekonomiky?
„Práve platba kartou alebo nositeľnou elektronikou to všetko spĺňa. Obchodníci to vedia, čo potvrdzujú aj dáta z celého bankového trhu, podľa ktorých medziročne naďalej rastú počty a objemy bezhotovostných platieb, ale aj počet prevádzkovaných terminálov,“ uzatvára Lvová.