Phishing sa stáva bežnou súčasťou našich životov. Dvaja z troch ľudí sa s ním už stretli, či už priamo, alebo cez svojich známych. Z reprezentatívneho prieskumu NMS Market Research Slovakia vyplýva, že jeden z desiatich sa dokonca stal jeho obeťou.
Obeťou môže byť ktokoľvek
Ako uviedla Denisa Lakatošová z NMS Market Research Slovakia, z ich dát vyplýva, že obeťou phishingu sa môže stať ktokoľvek, netýka sa len určitej skupiny obyvateľstva.
„Medzi oslovenými, ktorí nám potvrdili, že sa stali obeťou, nájdeme porovnateľné zastúpenie mužov a žien, ale aj ľudí z rôznych vekových kategórií. Netýka sa teda len starších. Jedinou skupinou, ktorá v porovnaní so zvyškom populácie má osobnú skúsenosť s phishingom, ale doteraz podvodníkom podľa ich slov nenaleteli, sú ľudia s vysokoškolským vzdelaním,“ dopĺňa Lakatošová.
Tatra banka upozorňuje na nárast phishingu, pre klientov má dôležitý odkaz
Viac ako tretina ľudí, ktorí majú vlastnú skúsenosť s podvodnou komunikáciou, si spomína na to, že podvodná komunikácia vystupovala v mene konkrétnej značky. V spontánnom uvedení konkrétnej značky absolútne najčastejšie figuruje Slovenská pošta, v ktorej mene ľudia najčastejšie obdržali podvodnú komunikáciu.
Najvyužívanejšia je emailová komunikácia
Na druhom mieste sú banky, najčastejšie spomínané ČSOB, Slovenská sporiteľňa a VÚB banka. Silno im konkuruje aj aplikácia na predaj noseného oblečenia Vinted. Ďalšou skupinou, ktorú podvodníci radi zneužívajú, sú doručovateľské spoločnosti, najčastejšie uvádzajú DHL a Packetu.
PORADŇA: Čo je phishing a ako sa proti nemu brániť?
Ľudia najčastejšie prišli do kontaktu s podvodnou komunikáciou pri emailovej komunikácii, vyjadrilo sa tak 58 percent respondentov. Cez sociálne siete má túto skúsenosť 42 percent ľudí. Niečo vyše 30 percent ľudí uviedlo, že podvodníci mali snahu ich zastihnúť prostredníctvom telefónu, cez SMS uviedlo 29 percent opýtaných.
Online prieskum NMS Market Research Slovakia sa uskutočnil od 28. marca do 2. apríla tohto roka. Zúčastnilo sa ho 1 008 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku online populácie vo veku nad 18 rokov.