Počet a objem platieb sa každoročne znásobujú v predvianočnom období. Nahráva tomu aj čoraz masívnejšia kampaň v rámci tzv. „Black Friday“. A práve podvodní predajcovia čoraz častejšie využívajú v tomto období online priestor.
Odborníci radia, aby si spotrebitelia dávali pozor, na akom webe zadávajú svoje prihlasovacie či platobné údaje.
Spotrebiteľ sa môže brániť
„Ak klient zistí, že poskytol svoje údaje z platobnej karty falošnému obchodníkovi, je potrebné zablokovať kartu a kontaktovať svoju banku. Potom treba podať reklamáciu a nahlásiť podvodné transakcie, ktoré sa prešetria a odškodnia, ak sa preukážu ako opodstatnené,“ hovorí PR manažérka 365.bank Linda Valko Gáliková.
Ak klientovi tovar objednaný cez e-shop nedoručia, môže podať v banke žiadosť o sprostredkovanie vrátenia financií. Ak by sa preukázalo, že sa obchodník obohatil neprávom, klient sa vie dostať späť k svojim peniazom.
Zľavneným ponukám sa dá podľa úverovej analytičky spoločnosti Swiss Life Select Zuzany Šimonovej len ťažko odolať. Ak má klient na bežnom na účte málo peňazí, pomôcť môže aj kreditná karta.
„Zvážte a použite ju iba v prípade, ak ste si vedomý, že peniaze budete vedieť v dohľadnom čase vrátiť, ak napríklad v najbližšej výplate dostanete vianočnú odmenu alebo trinásty plat,“ vysvetľuje Šimonová.
Pri kreditnej karte je potrebné si strážiť tzv. bezúročné obdobie. Po jeho uplynutí si banka účtuje vysoký úrok.
Tržby obchodníkov rastú
Len počas jedného dňa označovaného ako Black Friday minie podľa analýzy FinGO.sk priemerný Slovák v zľavách približne 140 eur. Tento rok bude poznačený koronakrízou a nákupy sa zároveň presunú do online priestoru.
„Očakávame, že nárasty v tržbách budú prekračovať hranicu 120 % oproti bežnému roku. Celkovo vianočné sviatky nahrávajú maloobchodníkom, nakoľko sú ich tržby v tomto období najvyššie počas roka. V priemere sú tržby maloobchodu len počas decembra vyššie oproti ostatným mesiacom roka zhruba o 10 až 20 %,“ doplnila analytička FinGO.sk Lenka Buchláková.
Následne po mesiaci prichádza pre obchodníkov pokles, keďže majú ľudia tendenciu viac šetriť. Vtedy sa tržby obchodníkov znižujú podľa Buchlákovej v priemere o 10 %, a to aj napriek tomu, že v tomto čase štartujú aj januárové výpredaje.