Nie každá banka ponúka pre detských klientov aj mobilnú aplikáciu. Aktuálne sa to rozhodli zmeniť Tatra banka a Slovenská sporiteľňa (video)

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Deti, bankový účet
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Banky sú známe svojou neustávajúcou snahou prilákať nových klientov a získavať ich vernosť už od najútlejších rokov. Jedným z tradičných spôsobov, ako to dosiahnuť, bolo ponúkanie detských účtov, ktoré umožňujú deťom začať si budovať svoje finančné návyky už v mladom veku.

Avšak, v dnešnej digitálnej dobe, keď smartfóny a mobilné aplikácie dominujú každodennému životu, môže byť kľúčové poskytnúť detským klientom aj moderné bankové riešenia.

Štandardne banky ponúkajú detské účty, avšak nie každá banka už ponúka pre detských klientov aj ich vlastnú mobilnú aplikáciu. Nie je ich veľa. No aktuálne sa to rozhodla zmeniť jedna z veľkých bánk, ktorej doposiaľ detská banková apka chýbala.

Ušité na mieru

365.bank bola v septembri 2021 prvou bankou, ktorá prišla na trh s vlastnou detskou bankovou aplikáciou – Smartie. Vyvinula ju s detskými sociológmi a psychológmi na mieru a podľa potrieb detí.

K aplikácii má dieťa k dispozícii aj náramok na platenie a platobnú kartu. Rodič pritom vie sledovať výdavky dieťaťa, apka existuje aj vo verzii pre rodiča. „Tento produkt napĺňa naše očakávania, najmä vzhľadom na podporu finančnej gramotnosti detí. Aj preto sme zrealizovali už viaceré jej aktualizácie,“ povedala pre agentúru SITA hovorkyňa 365.bank Linda Valko Gáliková.

Ísť cestou aplikácie pre deti sa v 365.bank rozhodli, nakoľko finančná gramotnosť detí podľa výsledkov PISA testovania, ale aj podľa ich prieskumu, je len priemerná. „A práve tie deti, ktoré využívajú bankové produkty majú vyššie skóre v tejto oblasti. Chceli sme im a ich rodičom dať do rúk dnešný nástroj na spravovanie financií. Deti totiž obľubujú práve mobilné aplikácie,“ dodala Linda Valko Gáliková.

V lete 2022 sa touto cestou vydala aj VÚB banka. Na trh uviedla aplikáciu VÚB Junior banking. Aj u nich bolo cieľom to, že chcú naučiť deti zodpovednosti a práci s modernými technológiami.

„Našej apke sa mimoriadne darí, pravidelne prinášame nový obsah a funkcionality,“ skonštatoval PR manažér banky Dominik Miša. Novinkou v najbližších dňoch bude podľa jeho slov rozšírenie edukačnej časti aplikácie o ďalších 50 zábavných a zároveň poučných kvízov z oblasti sporenia, hospodárenia, ale aj bezpečnosti pri používaní karty.

Dôvod, prečo vo VÚB vytvorili apku, bol, že nechceli deti len teoreticky vzdelávať v oblasti financií, chceli aby dieťa samé mohlo začať využívať bankové produkty už v rannom veku a už len samotným používaním tejto aplikácie sa finančne vzdelávalo. „To, že mobily v rukách detí už sú, je fakt, tak sme chceli, aby ten čas na mobile strávili zmysluplne. A učili sa novým veciam spôsobom, ktorý im je blízky a to cez technológie,“ uviedol Miša.

Záhadný digitvor?

Najnovšie sa pre detských klientov viac otvorila aj Tatra banka, ktorá prináša novú aplikáciu Tabi určenú pre najmladších klientov. Pozostáva z dvoch častí.

Edukačno-herná časť je zameraná na finančné vzdelávanie detí a je prístupná pre všetkých bez ohľadu na to, či sú klientmi banky. V druhej časti nájdu klienti bankové funkcionality, cez ktoré sa deti naučia narábať s vlastnými peniazmi.

Okrem edukačnej časti umožňuje aplikácia Tabi aj narábanie s reálnymi peniazmi dieťaťa. Ak má dieťa detský účet v Tatra banke, môže mu rodič aktivovať bankové funkcionality. Rodič má pritom pod kontrolou, aké finančne kroky jeho potomok robí. Voliteľné push notifikácie upozornia na každú transakciu dieťaťa. Rodičia vo svojej aplikácii majú aj možnosť meniť limity pre kartu dieťaťa či platby na internete.

Za aplikáciou stojí množstvo odborníkov z rôznych oblastí. Na vhodnosť aplikácie pre detského klienta aj v tomto prípade dozerala psychologička. Súlad informácií s národným štandardom finančnej gramotnosti zabezpečovala vzdelávacia organizácia.

Kľúčových spolupracovníkov predstavovali aj samotné deti. Od vzniku idey s nimi viedli rozhovory, aké sú ich predstavy, čo potrebujú a chcú, ako vnímajú financie alebo banku a ako by podľa nich mala aplikácia vyzerať. Deti stáli nielen pri samotnom kreovaní, ale i testovaní a zbieraní spätných väzieb.

Ako povedal člen predstavenstva zodpovedný za oblasť riadenia retailového bankovníctva v Tatra banke Peter Matúš, cítili v banke, že by mali priniesť niečo viac, hoci už detský účet mali.

„Veríme, že touto inováciou umožníme nielen to, že si otvoria účet online, ale dokážeme prispieť, aby sa zdvihla finančná gramotnosť. A to tak, aby v budúcnosti, keď deti dospejú, nemali stres s financiami. Aby sme im priniesli základ na správne finančné rozhodnutia,“ skonštatoval Matúš.

Najväčšia banka nechce zaostávať

Slovenská sporiteľňaúčet pre deti dlhodobo, pričom od decembra minulého roka ponúkajú rodičom možnosť otvoriť ho pre svoje dieťa jednoducho cez Georgea, bez potreby návštevy pobočky.

Dieťa tak získa vlastný účet, platobnú kartu a možnosť učiť sa bezpečne a zodpovedne narábať s peniazmi už od útleho veku 6 rokov. Súčasťou účtu je aj George apka, v ktorej si vie dieťa kontrolovať zostatok na účte či svoje platby.

„V závere apríla však prinesieme inováciu, ktorá prinesie nový zjednodušený dizajn Georgea určený špeciálne pre deti,“ povedala pre agentúru SITA hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková. Po spustení Georgea dieťaťom sa apka sama zobrazí s dizajnom prispôsobeným pre najmenších.

„Keďže nám záleží na finančnej gramotnosti detí, do tejto apky plánujeme postupne pridávať aj zaujímavý a edukatívny obsah či ďalšie produkty, s ktorými sa naučia lepšie narábať s peniazmi,“ dodala hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

O čom sú apky pre deti?

Detské bankové aplikácie môžu priniesť mnoho výhod nielen deťom, ale aj ich rodičom. Tieto aplikácie často obsahujú jednoduché a interaktívne rozhranie, ktoré umožňuje deťom sledovať ich finančné prostriedky, učiť sa o sporení a hospodárení s peniazmi a dokonca aj vytvárať si vlastné finančné ciele.

Pre rodičov zase predstavujú kontrolu nad financiami svojich detí a možnosť monitorovať ich výdavky bez toho, aby museli osobne navštevovať pobočku banky.

Okrem toho, poskytovanie mobilných aplikácií pre detské účty môže pomôcť bankám budovať si silný vzťah s mladými klientmi už od ich najmladších rokov. Keď sa deti zvyknú na používanie určitej bankovej aplikácie od útleho veku, existuje vyššia pravdepodobnosť, že zostanú verní tejto banke aj v dospelosti. Tým pádom môže byť investícia do vývoja a poskytovania týchto aplikácií pre banky dlhodobo veľmi prospešná.

Je zrejmé, že mobilné aplikácie pre detské účty majú potenciál zmeniť spôsob, akým deti vnímajú a spravujú svoje financie. S nástupom digitálneho bankovníctva sa očakáva, že viac a viac bánk pristúpi k poskytovaniu týchto moderných riešení aj pre svojich najmladších klientov.

A pre týchto malých používateľov môže táto zmena znamenať veľký krok smerom k lepšiemu finančnému vzdelávaniu a samostatnosti.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Dominik MišaLinda Valko GálikováMarta CesnakováPeter Matúš
Firmy a inštitúcie 365 bankSlovenská sporiteľňaTatra bankaVÚB