Moderné technológie v bankovníctve zabezpečujú, že má každý klient možnosť mať svoje peniaze pod kontrolou vďaka obrazovke mobilu alebo počítača.
To, že táto vymoženosť nie je samozrejmosťou pre všetkých, si každoročne spoločnosť pripomína 13. novembra, teda na Medzinárodný deň nevidiacich.
Aj na tento fakt však už firmy vo finančnom svete reagujú. Príkladom je spoločnosť Mastercard, ktorá sa rozhodla upraviť svoje platobné karty tak, aby nevidiaci presne vedeli, akú kartu práve používajú.
Zabezpečujú to výrezy na hrane karty, vďaka ktorým bude možné hmatom jednoducho rozoznať nielen typ, ale aj orientáciu karty.
Pri oblom výreze bude klient vedieť, že v ruke drží kreditnú kartu, zatiaľ čo debetnú kartu rozozná na základe širokého štvorhranného výrezu. Použitie predplatenej karty mu zase potvrdí výrez v tvare trojuholníka.
Klientom so zrakovým postihnutím má platby v obchodoch uľahčiť aj firemná znelka na platobných termináloch spoločnosti Mastercard, vďaka ktorej ľahko spoznajú, že ich platba prebehla úspešne.
Komplikácie na každom kroku
S rastom nových technológií však nevidiacim vznikajú aj nepríjemnosti, ktoré zdravý človek väčšinou nezažíva. Napríklad si kvôli návšteve banky nemusí dohadovať doprovod, čo je u nevidiacich bežná prax.
„Nevidiaci klient väčšinou prichádza do banky v sprievode rodinného príslušníka už len kvôli pridaniu disponujúcej osoby na účte,“ objasňuje situáciu Dominika Horkovič, riaditeľka Fingo Premium centier.
Bezmála dve tretiny Slovákov aktívne spravujú svoje financie cez mobil, používajú ho hlavne mladí
Následne je na pracovníkovi banky, aby im vysvetlil, čo vlastne podpisujú, pretože zmluvy o účte nie sú k dispozícií Braillovom písme. Podobne im musí objasniť aj používanie internetbakingu či bankomatu alebo platobnej karty.
Podľa Elišky Fričovskej, PR manažérky Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska (ÚNSS) sa však návšteva pobočky nemusí obísť bez komplikácií.
„Stáva sa, že pracovník banky požaduje pri podpisovaní dokumentov prítomnosť dvoch svedkov,“ uviedla Fričovská pre portál voFinanciách, pričom však dodala, že nevidiaci skôr vnímajú ochotu a ústretovosť zo strany pracovníkov bánk.
Kartou alebo mobilnou aplikáciou sa dá platiť už aj u zubára. Hotovosti sa však tak skoro nezbavíme
Snahu o individuálny prístup potvrdili aj oslovené finančné inštitúcie. Napríklad Simona Miklošovičová, hovorkyňa Tatra banky uviedla, že nevidiacim klientom poskytujú prednostné vybavenie ich požiadaviek.
Rovnako sa banky snažia pre nevidiacich prispôsobiť aj internetbanking. Napríklad Všeobecná úverová banka zefektívnila túto službu pre čítače obrazovky, ktoré nevidiaci alebo slabozrakí často využívajú a Slovenská sporiteľňa pre nich prispôsobila svoju mobilnú aplikáciu.
Veľa priestoru na zlepšovanie
K úplnému odstráneniu problémov však ešte nedošlo, pretože časté updaty týchto služieb funkcie pre nevidiacich často zneprístupňujú, a tak sa nevedia dostať na svoj účet.
Podľa Fričovskej chýba napríklad ozvučenie niektorých tlačidiel alebo zjednodušenie otvárania výpisov z bankového účtu. Tie sú totiž zasielané v takzvanom zabezpečenom PDF súbore, čo v praxi znamená, že sú zabezpečené nielen heslom, ale aj proti úpravám.
Každý tretí Slovák nemá finančnú rezervu. Aké sú hlavné dôvody nesporenia?
„Nevidiacim to však spôsobuje, že ich čítač obrazovky vyhodnotí ako prázdny, prípadne nečitateľný dokument, takže sa k týmto dôležitým informáciám vôbec nedostanú,“ upozorňuje PR manažérka ÚNSS.
Problémy sa môžu vyskytnúť aj pri návšteve bankomatu. Pre mnohé z nich ešte stále nie je automatické ozvučenie. Pozitívom je však štandardná výbava v podobe Braillovho písma.
Pomáha aj hlasová biometria
To umožňuje nevidiacim nielen výber, ale aj vklad hotovosti, dobitie kreditu alebo kontrolu zostatku na účte. Novinkou sú aj bankomaty, ktoré poskytujú overenie hlasom.
Práve hlasová biometria je nielen pohodlný spôsob, ako sa nevidiaci môžu dostať k svojim financiám, ale podľa Horkovič je to aj najlepší spôsob na ochranu ich citlivých údajov.
Ďalšou bezpečnou možnosťou na spravovanie financií je aj infolinka banky. Tá totiž klienta overí po telefóne na základe hlasovej správy a následne mu vie poskytnúť služby ako napríklad zadanie prevodného príkazu alebo vydanie novej platobnej karty.
Banky motivuje aj legislatíva
Tieto pozitívne výdobytky však nie sú len v záujme nevidiacich, ale podľa Fričovskej aj v záujem samotných bankových inštitúcií.
Smernica Európskej komisie o požiadavkách na prístupnosť výrobkov a služieb ich totiž zaväzuje, aby od júna 2025 plne sprístupňovali svoje bankové služby spotrebiteľom so zdravotným postihnutím.
Aj z tohto dôvodu sa im ÚNSS snaží pomáhať organizáciám prostredníctvom poradenstva pri tvorbe webových stránok či prostredníctvom skúšania existujúcich produktov.
„V rámci toho sme testovali aj webové aplikácie (internetbanking) viacerých finančných inštitúcií a sme radi, že sa banky snažia svoje webové produkty plne sprístupniť aj pre ľudí so zdravotným postihnutím,“ uzatvára Fričovská.