Pravidelne hotovosť využíva viac ako 70 % ľudí, kartou pravidelne uhrádza nákupy 45 % nakupujúcich.
Platba v hotovosti v obchodoch na Slovensku stále dominuje. Pri pokladni v kamenných prevádzkach pravidelne vyťahuje z peňaženky bankovky a mince až sedem z desiatich Slovákov. Ukázal to prieskum spoločnosti Home Credit, ktorý pre ňu vypracovala agentúra Stem/Mark.
Bezkontaktné platby rastú so vzdelaním
A hoci bezhotovostných platieb z roka na rok pribúda, stále sú v menšine. Za bežné nákupy v klasických obchodoch platí debetnou kartou ani nie polovica ľudí, resp. 45 % opýtaných. Kreditnou kartou platí denne len 5 % Slovákov. Ešte o percento menej ľudí využíva na úhradu bezkontaktnú nálepku alebo čip a len necelé percento ľudí denne platí prostredníctvom aplikácie v mobile.
“Prieskum potvrdil tendenciu, že bezkontaktné platby sú rozšírenejšie u ľudí s vysokoškolským vzdelaním, na druhej sa ukázalo, že hotovosťou platia častejšie ľudia s nižším vzdelaním, teda stredoškolským alebo základným,” uviedol analytik spotrebiteľského financovania spoločnosti Home Credit Roman Müller.
Objednávka online, ale platba hotovosťou
Aj nákupy cez internet Slováci najčastejšie nakoniec zaplatia v hotovosti. Tretina Slovákov aspoň raz za mesiac za tovar objednaný cez internet zaplatí v hotovosti až po jeho prevzatí, teda na dobierku. Za to isté obdobie zaplatí za internetový nákup prevodom z účtu len každý piaty človek, podobne je to aj v prípade platby debetnou kartou.
Platba kreditnou kartou za nákupy online je na Slovensku ešte menej rozšírená. “Pritom platba kreditnou kartou v takýchto prípadoch môže byť pre ľudí výhodná. Je teda škoda, že kreditky nevyužívajú viac, predovšetkým ich bezúročné obdobie. Funguje to jednoducho. Zaplatená čiastka za objednaný tovar sa im stiahne z kreditnej karty, no tú sumu im stačí uhradiť napríklad až o 50 dní, pričom nepreplatia nič na úrokoch,” poznamenal Müller.
Aplikácie dominujú najmä u mladých
Aj napriek tomu, že sa vo všeobecnosti na Slovensku ešte stále vo veľkom platí bankovkami a mincami, najmä medzi mladými ľuďmi sa čoraz viac udomácňujú pri nakupovaní moderné aplikácie, ktoré majú vo svojich mobiloch či tabletoch. Najčastejšie ide o jednu z aplikácií na porovnávanie cien tovaru, ktoré prakticky využíva viac ako tretina Slovákov.
“V tomto konkrétnom prípade sa očividne ukázalo, že moderné technológie využívajú hlavne mladšie ročníky. Užívateľov tejto aplikácie je raz toľko vo veku do 29 rokov v porovnaní s užívateľmi, ktorí majú od 45 do 59 rokov,” dopĺňa R. Müller. Z ďalších aplikácií sa u ľudí na Slovensku uchytilo aj vyhľadávanie akciového tovaru, ktoré využíva takmer pätina ľudí a taktiež elektronická peňaženka, ktorá slúži 15 percentám Slovákov.
O prieskume
Prieskum vo februári 2018 uskutočnila agentúra Stem/Mark pre spoločnosť Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 510 respondentov.