Podľa údajov Policajného zboru SR sa v uplynulom roku stalo celkovo 11 869 dopravných nehôd. Síce ide o rekordne najnižšie číslo, no medziročne je to len nepatrný pokles.
Ako skonštatoval riaditeľ úseku neživotného poistenia v Komunálnej poisťovni Dušan Zemánek, bez ohľadu na množstvo najazdených kilometrov, dopravné nehody sa môžu pritrafiť aj skúseným vodičom.
Škody často pácha aj nepozornosť
Škody spôsobené vlastnou vinou však nie sú hradené z povinného zmluvného poistenia, na to slúži havarijné poistenie.
Medzi najčastejšie chyby, ktoré štatisticky vedú k najväčšiemu počtu havárií, patrí nedostatočná pozornosť pri šoférovaní a sledovaní situácie v cestnej premávke, ďalej neprimeraná rýchlosť jazdy a nesprávna jazda cez križovatku.
Škody, ktoré v marci na Slovensku spôsobia autá Ukrajincov, budú hradené z poistného garančného fondu
Dopravný analytik Jozef Drahovský upozorňuje taktiež na nedodržiavanie bezpečného odstupu od predchádzajúceho vozidla, za ktorý sa na diaľnici považuje vzdialenosť, ktorú auto prejde za dve a kamión za tri sekundy.
Havarijné poistenie je vhodné pre každého držiteľa motorového vozidla, ktorý chce ochraňovať svoj majetok voči rôznym rizikám. Avšak jednoznačná odpoveď, dokedy sa „oplatí“ havarijne poisťovať automobil podľa finančných odborníkov neexistuje.
Odporúčané pre nové vozidlá
Vo všeobecnosti sa havarijné poistenie odporúča uzavrieť najmä na nových vozidlách, ale sú aj prípady, kedy klientom finančne pomohlo aj pri desaťročnom alebo aj staršom aute.
Havarijné poistenie má vždy význam, pokým všeobecná hodnota vozidla je vyššia ako doteraz zaplatené poistné za vozidlo.
„V prípade starších vozidiel je rentabilnosť havarijného poistenia závislá od typu vozidla, jeho značky ale najmä od aktuálnej trhovej hodnoty vozidla. Havarijné poistenie určite odporúčame pre nové vozidlá, pre neskúsených vodičov, ak často cestujete do zahraničia, ak auto klient potrebuje pre svoju prácu a výpadok by mu spôsobil problémy, alebo pre služobné vozidlá,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Uniqa poisťovne Beata Lipšicová.
Podvodníci sa vlani snažili vylákať peniaze z komerčných poisťovní, nafingovali parkovacie škody či diagnózy
Naopak, havarijné poistenie sa neoplatí pre staršie motorové vozidlá s nízkou trhovou hodnotou. „Ak má napríklad auto hodnotu 500 eur a poistenie klienta stoji 300 eur, pričom má dohodnutú spoluúčasť 165 eur, určite sa mu už neoplatí,“ pokračovala Lipšicová.
Riešením môžu byť pripoistenia
Práve pre staršie vozidlá s nízkou trhovou hodnotou môže byť riešením povinné zmluvné poistenie s pripoisteniami, ktoré si môže klient sám zvoliť.
Havarijné poistenie poskytuje majiteľovi vozidla poistné plnenie v prípade poistnej udalosti, ktorou môže byť napríklad poškodenie, zničenie, krádež vozidla, škody vzniknuté následkom živelnej udalosti, vandalizmu alebo dopravnej nehody, bez ohľadu na to, či bola spôsobená vodičom vozidla alebo inou udalosťou.
Z povinného zmluvného poistenia sa vypláca škoda len poškodenému, vinník si opravu platí sám.
Existuje aj pripoistenie GAP
V prípade záujmu o zafixovanie poistnej sumy na dlhšie obdobie je možné dohodnúť si pripoistenie GAP. Ide o poistenie finančnej straty.
V prípade totálnej škody na vozidle alebo krádeže klient dostane nie zostatkovú či trhovú cenu vozidla, ale sumu, ktorú klient zaplatil u predajcu.