Národná banka Slovenska v minulom roku prebrala dohľad nad nebankovkami. Razom tak na mieste najčastejšie namietaného produktu na finančnom trhu vystriedal tradičného „víťaza“ povinné zmluvné poistenie spotrebiteľský úver.
Najproblematickejším produktom na slovenskom finančnom trhu z pohľadu spotrebiteľov, po rokoch negatívnej dominancie v počte podaní do Národnej banky Slovenska (NBS), už nie je povinné zmluvné poistenie. Dôvodom však nie je výrazný nárast spokojnosti spotrebiteľov s týmto produktom, ale je omnoho prozaickejší. Centrálna banka totiž vlani prevzala pod svoju kontrolu aj dohľad nad spotrebiteľskými úvermi poskytovanými nebankovkami, čo razom vyšvihlo na prvé miesto v tejto hitparáde spotrebiteľský úver.
Podania k spotrebákom sa zdvojnásobili
Kým v roku 2015 evidovala centrálna banka 209 takýchto podaní, v roku 2016 ich už bolo 430. „Tým sa spotrebiteľský úver zaradil na prvé miesto najviac namietaných produktov a prevýšil produkt povinného zmluvného poistenia automobilu, ktorý bol dlhodobo na prvom mieste v počte podaní doručených Národnej banke Slovenska,“ píše sa v Správe o činnosti Útvaru dohľadu nad finančným trhom NBS za rok 2016.
Celkový nárast o 40 %
Prevzatie dohľadu nad nebankovkami spôsobil aj vôbec historicky najvyšší medziročný nárast prijatých podaní dohľadom centrálnej banky. Kým v roku 2015 bolo NBS doručených 1 674 podaní finančných spotrebiteľov a iných klientov, v roku 2016 ich už bolo o 702 viac. Medziročne tak ich počet stúpol až o 40 %.
Úvery dominovali aj v bankách
V samotnej oblasti bankovníctva sa podľa centrálnej banky podania spotrebiteľov týkali predovšetkým poplatkov pri hypotekárnych úveroch, úveroch na bývanie ale aj spotrebiteľských úverov poskytovaných bankami. NBS za rok 2016 zaznamenala opätovne aj zvýšený počet podaní v súvislosti s platobnými operáciami vykonávanými prostredníctvom platobných kariet a internetového bankovníctva.
V poisťovniach bez zmeny
Pri poisťovacom sektore, rovnako ako v predchádzajúcich rokoch, dominovalo pri podaniach spotrebiteľov už spomínané povinné zmluvné poistenie, ktorého sa týkalo takmer 11 % námietok. „Počet podaní namietajúcich nepreplatenie poistného plnenia z poškodenia čelného skla na motorovom vozidle vzrástol takmer dvojnásobne oproti roku 2015,“ píše v správe centrálna banka.
Nepochopené životné poistenie?
Podobný podiel podaní na úrovni 11 % evidovala rovnako ako rok predtým v oblasti životného poistenia. V tomto prípade sa však podľa NBS potvrdilo, že finanční spotrebitelia stále produkt životného poistenia nevnímajú ako dlhodobý a naďalej si ho zamieňajú so sporením, ale aj že nedostatky nastali už pri uzatvorení zmluvy pri ponuke tohto produktu.
Sprostredkovatelia tradične
Počet podaní týkajúcich sa finančného sprostredkovania sa počas rokov 2010 až 2016 podľa NBS výraznejšie nezmenil. „Stále sú predmetom týchto podaní spôsob, rozsah a kvalita poskytovania informácií finančnému sprostredkovateľovi pred poskytnutím finančnej služby,“ tvrdí centrálna banka.