Vyššie čiastky investujú aj do nehnuteľností a pôdy.
Bohatí Slováci tento rok opúšťajú priame investície do dlhopisov a akcií, väčšina volí radšej fondy a investičné certifikáty. Vyššie čiastky investujú do nehnuteľností a pôdy, kde rovnako ako vo fondoch vidia výraznejší potenciál pre zhodnotenie. Neveria zlatu a komoditám všeobecne a napriek nedávnym prudkým poklesom na tamojších akciových trhoch sa zásadne nezačali orientovať ani na Čínu. Vyplynulo to z priesku UniCredit Private Banking, ktorý zahŕňa informácie o klientoch privátneho bankovníctva UniCredit Bank na Slovensku s disponibilným majetkom nad 400 tisíc eur.
Hitom je Apple, zbavujú sa RWE
Investičné preferencie slovenských milionárov sa podľa UniCreditu zásadne menia. Každý z nich investuje do fondov alebo štruktúrovaných produktov, predovšetkým investičných certifikátov. S klesajúcimi výnosmi tlmia svoje investície do dlhopisov, na ktoré ešte nedávno vsádzala väčšina z nich. Tento rok ich nakupoval len každý štvrtý. Klesá aj obľúbenosť priameho investovania do akcií, hitom ostávajú americké akcie ako Apple. Naopak, najčastejšie sa slovenskí milionári zbavovali akcií energetickej spoločnosti RWE. Bratislavská burza všeobecne v investovaní bohatých nehrá takmer žiadnu úlohu, väčšina bohatých Slovákov cez ňu podľa UniCreditu dokonca vôbec neinvestuje.
Pokles v Číne
Aj keď bohatí Slováci investujú na celom svete, na aktuálne dianie na zahraničných trhoch reagujú s rozvahou. Len tretina klientov UniCreditu čiastočne upravila svoju investičnú stratégiu s ohľadom na letnú korekciu globálnych akciových trhov vyvolanú obavami o stav čínskej ekonomiky. A napriek tomu, že často aktívne hľadajú nové investičné príležitosti, do Ázie, sa slovenskí milionári ani po prudkom prepade tamojších akcií so svojimi peniazmi rozhodne nehrnú.
„Keď už naši klienti v súvislosti s prázdninovým poklesom akciových indexov svoje portfóliá upravovali, zamerali sa skôr na elimináciu rizika. Odpredávali napríklad pozície v akciách rozvíjajúcich sa trhov a svoje prostriedky viac diverzifikovali, napríklad nákupom globálnych akciových fondov. Nezaznamenali sme však žiadne panické výpredaje. Len málokto z našich klientov vzal pokles cien čínskych akcií ako príležitosť pre špekuláciu na ich opätovný rast,“ odkrýva slovenskú reakciu Aleš Mátl, manažér investičných produktov UniCredit Bank.
Budúcnosť v nehnuteľnostiach
Investície multimilionárov sa najčastejšie pohybujú v stovkách tisíc eur. Zatiaľ čo menšie čiastky mieria najmä do priamych cenných papierov, vyššie investície často smerujú okrem fondov do investičných certifikátov, nehnuteľností a v poslednom čase stále viac do pôdy. A práve v segmente nehnuteľností vidia privátni klienti UniCreditu vysoký potenciál do budúcna. V zhodnocovanie nehnuteľností všeobecne verí 67 % klientov privátneho bankovníctva, špeciálne pôde následne 42 % z nich.
Skoro rovnako veria investori s ohľadom na budúce zhodnotenie len fondom (59 %) a investičným certifikátom (33 %). Zaujímavosťou podľa UniCreditu je, že až každý tretí investor z radov majetných Slovákov verí, že v budúcnosti mu zhodnotenie prinesú startupy alebo investície do venture kapitálu. Naopak, v blízkej budúcnosti takmer žiadny z nich nevidí rastový potenciál v zlate či akciách.
Bohatého Slováka na ulici bežne nespoznáte. Svoj čas trávi hraním golfu alebo tenisu, jazdí takmer výhradne nemeckou limuzínou a na ruke nosí švajčiarske hodinky. Aby ste ho bezpečne spoznali, museli by ste ho navštíviť doma. Slováci sa totiž stále viac zaujímajú o investície do umenia, aj keď v pomere k ich celkovému majetku do neho investujú len nepatrnú časť svojich prostriedkov.
Záujem je aj o umenie
Každý desiaty slovenský milionár nakupuje umenie nielen ako zberateľ, ale aj ako investor. Investuje doň obvykle nižšie čiastky do 50 tisíc eur, výnimkou ale nie sú ani investície v rádoch vyšších stoviek tisícov eur. Moderné umenie stále vedie nad starším, Slováci navyše podľa UniCreditu uprednostňujú domácich umelcov.
„Rastúci záujem o umenie bol hlavným faktorom pre založenie našej špecializovanej poradenskej služby artBanking. Naši klienti si radi v oblasti umenia nechajú poradiť, v rámci tejto služby im okrem iného pomáhame objavovať zaujímavé diela osvedčených autorov aj menej známych súčasných umelcov,“ hovorí Roman Hajduk, riaditeľ Privátneho bankovníctva UniCredit Bank pre slovenský trh.