Čo priniesol zákon o priestupkovej imunite do praxe?
Novela zákona o priestupkoch posilnila princíp rovnosti všetkých osôb pred zákonom bez ohľadu na ich sociálny status. Doteraz sme nezaznamenali žiadne problémy s aplikáciou zákona v praxi, avšak novela zákona je účinná pomerne krátko, len od 1. marca 2012.
Aký je rozdiel v riešení priestupkov dopravnou políciou predtým a teraz?
Zrušením priestupkovej imunity máme zákonnú možnosť prerokovať priestupky v cestnej premávke priamo na mieste. Uprednostňuje sa uloženie blokovej pokuty (tzv. blokové konanie) pre jej rýchlosť a efektívnosť. V prípade, ak nie sú splnené podmienky blokového konania, najmä z dôvodu, že ten, čo sa dopustil priestupku odmietne zaplatiť pokutu, sa vec odstupuje na prerokovanie príslušnému správnemu orgánu Policajného zboru (dopravný inšpektorát). Musím však upozorniť na nesprávne interpretácie zákona o zrušení priestupkovej imunity policajných funkcionárov a podobne. Policajný zbor, vojaci, ani colníci atď. nemali ani doposiaľ priestupkovú imunitu, len sa riešili podľa osobitných predpisov. Ich konanie, ktoré malo znaky priestupku prejednával v tzv. disciplinárnom konaní ich priamy nadriadený.
Ako bude polícia tento zákon uplatňovať napríklad pri nesprávnom parkovaní vozidiel označením príslušnosti k diplomatickému zboru?
Novela zákona sa netýka priestupkovej imunity diplomatického zboru, nakoľko tieto sú upravené v medzinárodných dohodách, ako napr. Viedenský dohovor o diplomatických stykoch či Viedenský dohovor o konzulárnych stykoch. V týchto prípadoch sa postupuje tak ako doposiaľ, teda po objasnení a zadokumentovaní priestupku sa vec odloží v zmysle zákona o priestupkoch.
Čo si polícia sľubuje od zavedenia objektívnej zodpovednosti?
Hlavným cieľom je zvýšiť bezpečnosť čo najväčšieho počtu účastníkov cestnej premávky a zároveň zabezpečiť disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky. Deje sa to cez vynútenie dodržiavania najmä tých ustanovení zákona o cestnej premávke, v dôsledku ktorých vznikajú dopravné nehody s následkom usmrtenia a ublíženia na zdraví. Súčasne sa predpokladá tiež zlepšenie vymáhateľnosti právoplatne uloženej pokuty. Treba poukázať na vplyv jazdy neprimeranou rýchlosťou, na počet dopravných nehôd a ich následkov. Prípady usmrtení spôsobených nedodržaním primeranej rýchlosti tvoria približne 1/3 z celkového počtu usmrtených. Zo štatistických výstupov vývoja dopravnej nehodovosti vyplýva, že aj napriek relatívne nízkemu počtu dopravných nehôd spôsobených nedodržaním primeranej rýchlosti, sú následky na živote spôsobené už spomínanou rýchlosťou neprimerane vysoké. Práve navrhovaná zmena zákona represívnou činnosťou Policajného zboru, ale aj jej generálnou prevenciou – hrozbou možnosti postihu – prinúti vodičov dodržiavať pravidlá cestnej premávky, a to predovšetkým tie, ktoré sú hlavnými príčinami dopravných nehôd s následkom usmrtenia, či ujmy na zdraví.
Odkedy začne platiť objektívna zodpovednosť v praxi?
Od 1. júla 2012 je zákonom stanovená možnosť vybaviť vec prostredníctvom inštitútu objektívnej zodpovednosti. Táto možnosť nebude okamžite robená technickými prostriedkami automatizovaným spôsobom. V danom prípade je potrebné najprv urobiť verejné obstarávanie na dodanie technických prostriedkov pre automatizovaný systém inštitútu objektívnej zodpovednosti, t.j. kamerové systémy, merače rýchlosti, technickú realizáciu prenosu dát a ich spracovania, zabezpečenie a ochranu informačného toku dát a pod.
Bude môcť polícia vybavovať priestupky v súvislosti s objektívnou zodpovednosťou?
Po právoplatnosti rozhodnutia, ktorým bola držiteľovi vozidla uložená pokuta za správny delikt držiteľa vozidla, nemožno začať konanie podľa osobitného predpisu za porušenie pravidiel cestnej premávky, ku ktorému došlo v dôsledku porušenia povinností podľa § 6a zákona o cestnej premávke. Ak také konanie už bolo začaté, príslušný orgán konanie zastaví.
Aký je rozdiel medzi priestupkom a správnym deliktom?
Priestupkom je zavinené konanie, ktoré porušuje alebo ohrozuje záujem spoločnosti a je za priestupok výslovne označené v zákone o priestupkoch, alebo v inom zákone, ak nejde o iný správny delikt postihnuteľný podľa osobitných právnych predpisov, alebo o trestný čin. Súčasná právna úprava vyvodzovania administratívno-právnej zodpovednosti za správne delikty je nejednotná, komplikovaná a rozptýlená v mnohých právnych predpisoch. Správne delikty postihované na základe zavinenia majú legislatívne vyjadrenie v mnohých právnych predpisoch upravujúcich právne vzťahy pri výkone jednotlivých úsekov verejnej správy. Na rozdiel od priestupkov neexistuje ani len čiastočná kodifikácia správnych deliktov tohto druhu, vrátane sankcií ukladaných za ne. Rozptýlenosť a nejednotnosť pretrváva aj pri riešení základných otázok týkajúcich sa podmienok zodpovednosti za tieto správne delikty. Príslušnosť správneho orgánu vyvodzujúceho postih dáva zákon, ktorý vecne rieši relatívne komplexné okruhy otázok týkajúcich sa verejnej správy. Pokiaľ ide o procesno-právne hľadisko, na postih spomenutých deliktov sa nevzťahuje právny režim priestupkového práva. Tieto delikty prejednávajú správne orgány v správnom konaní bez odchýlok ustanovených všeobecnou právnou úpravou priestupkov, ktorú predstavuje zákon o priestupkoch.
Budú to všetky správne delikty alebo len niektoré ?
Skutkové podstaty správnych deliktov držiteľa vozidla sú taxatívne vymedzené v § 139a zákona o cestnej premávke. Držiteľ vozidla je povinný zabezpečiť, aby pri prevádzkovaní motorového vozidla boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky podľa tohto zákona, ktoré ustanovujú zákaz predchádzania, alebo zákaz predchádzania vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia. Ďalej rýchlosť jazdy, povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“, zákaz otáčania a cúvania, alebo zákaz otáčania vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia, zákaz zastavenia a státia, alebo zákaz zastavenia a státia vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia. Pôjde tiež o prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané, najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť vozidla, najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť prípojného vozidla alebo najväčšiu prípustnú hmotnosť pripadajúcu na nápravu vozidla, zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia.
Kto bude posudzovať správne delikty a kto priestupky?
Podľa zákona o cestnej premávke držiteľovi vozidla za tam uvedené porušenie povinnosti dáva pokutu orgán Policajného zboru. Podľa zákona o priestupkoch priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky prejednávajú orgány Policajného zboru. V blokovom konaní sú taxatívne stanovené porušenia pravidiel cestnej premávky podľa zákona o obecnej polícii, ktoré sú oprávnení prerokovať aj príslušníci obecnej polície. Predpokladá sa však vytvorenie centralizovaného správneho orgánu. Centralizovaný dopravný inšpektorát by na zabezpečenie optimálneho fungovania inštitútu objektívnej zodpovednosti mal mať 141 zamestnancov (24 policajtov a 117 civilných zamestnancov).
Ako sa občan dozvie, že bol s jeho vozidlom spáchaný správny delikt?
Ak polícia zistí porušenie povinnosti držiteľa vozidla a nie je dôvod na odloženie veci, bezodkladne bez ďalšieho konania vydá rozkaz o uložení pokuty; spolu s rozkazom sa držiteľovi vozidla zašle aj fotografia o porušení povinnosti alebo spôsob, ktorým sa držiteľ vozidla môže oboznámiť so základnými údajmi o porušení povinnosti.
Môže sa proti nemu odvolať a kto bude vybavovať jeho odvolanie?
Držiteľ vozidla môže proti rozkazu podať do 15 dní odo dňa jeho doručenia odpor správnemu orgánu, ktorý rozkaz vydal. Polícia odmietne odpor, ak neobsahuje predpísané náležitosti, bol podaný oneskorene, bol podaný neoprávnenou osobou, bol podaný z dôvodu uvedenia údajov o vodičovi vozidla, ktorý viedol vozidlo v čase porušenia pravidiel cestnej premávky a podanie neobsahuje údaje o vodičovi vyžadované zákonom.
Čo musí uviesť majiteľ vozidla vo svojom odvolaní, ak v čase keď bol s jeho vozidlom spáchaný správny delikt s ním nejazdil?
Držiteľ vozidla v odpore proti rozkazu uvedie údaje o vodičovi motorového vozidla, ktorý viedol motorové vozidlo v čase porušenia pravidiel cestnej premávky, teda meno, priezvisko a adresu pobytu. Policajný zbor vtedy konanie o správnom delikte držiteľa vozidla preruší a vec postúpi na konanie podľa osobitného predpisu. Ak bolo konanie podľa osobitného predpisu zastavené z dôvodu, že skutok nespáchal obvinený alebo spáchanie skutku, o ktorom sa koná, nebolo obvinenému preukázané, pokračuje sa v konaní o správnom delikte držiteľa vozidla.
Čo by sa malo pre vodičov urobiť, aby boli menej pokutovaní? Teda aby neporušovali pravidlá cestnej premávky?
V prvom rade by sa malo dôkladne zvážiť zavedenie vzdelávania vodičov po ich určitej vodičskej praxi po udelení vodičského oprávnenia. V niektorých krajinách napríklad v susednom Rakúsku sa vodič s prvým udeleným vodičským oprávnením má povinnosť zúčastniť ďalšieho vzdelávania, v rámci ktorého je veľká pozornosť venovaná psychologickej príprave a zvládnutiu prvkov „defenzívnej jazdy“. Ich zvládnutím sa učí predvídať nebezpečné situácie, správne ich hodnotiť a reagovať na ne. Zároveň by sa mala začať venovať pozornosť reálnemu zlepšovaniu informovanosti vodiča v konkrétnom čase teda v priebehu jazdy z vonkajšieho dopravného prostredia teda najmä z dopravných značiek s premenlivou symbolikou a dopravných zariadení ale predovšetkým z vnútorného dopravného prostredia teda z navigačných, alebo informačných zariadení priamo vo vozidle vodiča.
Mali by sa vodiči vzdelávať, ale ako?
Áno, najmä vodiči s prvým vodičským oprávnením. Podľa evidencie dopravných nehôd sa vodiči s vodičským oprávnením do 5 rokov podieľajú na dopravných nehodách takmer 30% pričom z celkového počtu vodičov tvoria približne 10%. Práve tejto skupine vodičov je potrebné venovať ďalšiu pozornosť aj po udelení vodičského oprávnenia vysvetľovaním a učením správnej techniky jazdy a závažnosťou spoločenských dôsledkov ktoré nastanú po dopravnej nehode, ak sa stala s následkom na živote a zdraví . V samotnej autoškole sa naučia len základy jazdy, bezpečne jazdiť sa vlastne učíme celý život, tak ako všetko.
Ako sa bude realizovať informovanosť vodičov v praxi?
Z okolia vodiča. Informovanosť vodičov ako súčasť prevencie v bezpečnosti na cestách súvisí s jednotným zberom dát a integráciou IT súborov o dopravnej situácii v reálnom čase teda on-line. Toto má v budúcnosti zabezpečovať prostredie Národného systému dopravných informácií – NSDI, v rámci ktorého by mali byť spracúvané dáta z cestnej databanky, čítačiek intenzity cestnej premávky, údajov z operačných stredísk integrovaného záchranného systému a ďalších vstupov dát o aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácii, vrátane možnosti využiť niektoré vybrané údaje z databázy prevádzkovateľa mýtneho systému, správcov komunikácií atď.
Na čo by sa mala sústrediť polícia?
Na efektívne využívanie fondu pracovného času policajtov plánovaných do služby, tak aby bol zameraný na konkrétne skupiny účastníkov, ktorí sa najviac podieľajú na dopravných nehodách s následkom na živote a zdraví. Tiež na čo najpresnejšie určenie miesta, času a príčiny vzniku dopravných nehôd a na vzdelávanie samotných policajtov, aby vedeli dobre a zrozumiteľne vysvetliť vodičom potreby disciplinovanosti a ohľaduplnosti voči sebe navzájom.
Čo by mala spraviť spoločnosť pre bezpečnejšie cesty?
Budem sa opakovať, pracovať na podmienkach pre vytvorenie lepších mechanizmov v prevencii a vzdelávaní.
Ako by mali jazdiť vodiči?
Bezpečne. Mali by si všímať jazdu svoju aj jazdu vozidiel v svojom okolí a včas reagovať na vzniknuté nebezpečenstvo a nielen to. Mali by mu v prvom rade predchádzať. Spomeniem príklad , na diaľnici ako sme toho všetci svedkami bezdôvodne jazdia niektorí vodiči v ľavo nižšou ako stanovenou rýchlosťou, aj v prípadoch, ak je jazdný pruh v pravo voľný. Vodiči rýchlejšie jazdiacich vozidiel ich predchádzajú v pravo a následne sa zaradzujú pred nich, čo vytvára zbytočné nebezpečné situácie.
Jazdíte aj vy bezpečne?
Snažím sa. Aj Pri plnení služobných povinností. Zrejme máte na mysli prípad ktorý sa stal 22. marca v dopoludňajších hodinách, keď som sa vracal do Bratislavy po D1 z pracovnej porady k vybaveniu iných plánovaných povinností. Na služobnom vozidle som použil v súlade so zákonom výstražné zariadenie, v rámci oprávnení a písomného súhlasu nadriadeného. O bezprostrednom použití výstražného zariadenia som riadne informoval svojho priameho nadriadeného. Následne sa predo mnou začala tvoriť kolóna, keďže dopravným značením boli vozidlá presmerované z troch jazdných pruhov do jedného, nemohol som pokračovať v jazde vyššou rýchlosťou a situáciu som vyhodnotil tak, že by to bolo menej bezpečné pre vodičov jazdiacich v kolóne predo mnou. Vypol som výstražné zariadenia a pokračoval v jazde. Prvoradou podmienkou použitia výstražného zariadenia vodiča, ktorý ho používa je dbať na potrebnú opatrnosť, tak aby nebola ohrozená bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky, čo som v prvom rade dodržal a to by som zdôraznil. Po jazde v kolóne cca. 500 m som prišiel k miestu, z ktorého som videl kolegov policajtov vykonávať kontrolu, zapol som automaticky smerovku a začal sa približovať k ich miestu postupným znižovaním rýchlosti. Vystúpil som následne z vozidla, predložil doklady k oprávneniu použiť výstražné znamenie. Situáciu som vysvetlil a pokračoval v jazde.