BRATISLAVA 4. marca (WEBNOVINY) – Osobnú železničnú dopravu na regionálnej trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno začal prevádzkovať v nedeľu 4. marca súkromný prepravca RegioJet. Nahradil tak štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s., ktorá na tejto stokilometrovej trase prestala jazdiť v sobotu 3. marca.
Nový prepravca bude prevážať cestujúcich v moderných žltých nízkopodlažných a klimatizovaných vlakoch Talent od kanadského výrobcu Bombardier denne s vyše 50 spojmi. Najrýchlejšie spoje prejdú trasu medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou za 38 minút a v špičke budú jazdiť v polhodinových intervaloch.
Ako agentúru SITA ďalej informoval riaditeľ komunikácie českej materskej spoločnosti Student Agency a zákazníckeho servisu RegioJet Aleš Ondrůj, počas prvého dňa prevádzky budú cestujúci jazdiť bezplatne a v ďalších dňoch do konca marca za zľavnenú cenu. Zmluva medzi RegioJet a Železničnou spoločnosťou Slovensko umožňuje vzájomný predaj cestovných lístkov u oboch dopravcov na ich vlaky a do cieľových staníc, kam chodia vlaky druhého prepravcu.
„RegioJet takto začína plnohodnotne operovať už v dvoch krajinách – na Slovensku a v Českej republike, kde prevádzkuje diaľkové vlaky IC RegioJet,“ uviedol zástupca prepravcu. Odštartovanie prevádzky regionálnych vlakov považuje RegioJet za veľký míľnik a prelom na železnici v celom regióne strednej a východnej Európy.
Tvrdí, že popri zmodernizovaných vlakoch ponúkol štátu ako objednávateľovi lepšiu cenu, ako aj nový koncept cestovného poriadku a služby, ktoré doposiaľ neboli v regionálnej železničnej doprave poskytované. „Príprava na príchod nového dopravcu trvala od podpísania zmluvy iba 15 mesiacov. Tento postup je príkladom aj pre iné krajiny regiónu, napríklad Českú republiku,“ dodal Ondrůj. Podľa neho rovnaké vozidlá s lepšími službami a podmienkami pre objednávateľov by mohli jazdiť aj na iných regionálnych tratiach.
Vlaky štátneho osobného dopravcu na trati Bratislava – Komárno v minulom roku prepravili vyše 700 tis. cestujúcich. „Je to porovnateľné s predchádzajúcim rokom,“ uviedla v piatok pre agentúru SITA hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Grešnerová. Železničná spoločnosť podľa nej na uvedenej trase vlani najazdila celkom 706,4 tis. vlakových kilometrov a oproti roku 2010 jej výkony klesli o 3,36 tis. vlakových kilometrov, resp. o 0,5 %. Údaje za prvé dva mesiace tohto roka štátny prepravca ešte nemá k dispozícii.
Zmluvu o prevádzke osobnej železničnej dopravy na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno podpísali ministerstvo dopravy a RegioJet 27. decembra 2010. Je uzatvorená na takmer deväť rokov od marca 2012 do decembra 2020 na dopravné výkony približne 1,2 mil. vlakokilometrov ročne, pričom štát preplatí dopravcovi v priemere 5,9 eura na kilometer. Firma plánuje ročne po celej trase prepraviť do 1,9 mil. cestujúcich. V tomto roku vzhľadom na začatie prevádzky v marci bude cestujúcich pravdepodobne menej. Dopravca sa zaviazal, že 94 % všetkých vlakov príde včas. Ak budú meškať viac ako 30 minút, musí spoločnosť za každý zmeškaný vlak zaplatiť sankcie.
Spoločnosť RegioJet a.s. so sídlom v Bratislave je zapísaná v Obchodnom registri SR od 26. novembra 2010 a má základné imanie 25 tis. eur. Založila ju česká materská spoločnosť Student Agency, s.r.o. Brno.