BRATISLAVA 28. júla (WEBNOVINY) – Vláda Ivety Radičovej prehodnotí ďalšiu realizáciu PPP projektov v oblasti dopravnej infraštruktúry. Dôraz chce pritom klásť na skúsenosti a výsledky z už realizovaných projektov s cieľom zefektívniť ďalšiu výstavbu. Prioritou vlády bude podľa programového vyhlásenia, ktoré kabinet v stredu schválil, znížiť finančnú náročnosť PPP projektov, ktoré zatiaľ neboli finančné uzavreté. Vláda si rovnako kladie za cieľ zabezpečiť do roku 2014 nadštandardné cestné spojenie Bratislavy a Košíc a zefektívniť výstavbu úsekov na rýchlostných cestách v jednotlivých regiónoch Slovenska. Nový kabinet sa chce pozrieť aj na projekt elektronického mýta, ktorý chce preskúmať z „hľadiska presadzovania verejného záujmu“. S mýtom pre osobné motorové vozidlá však nová vláda nepočíta a v platnosti ponechá diaľničné známky.
Kabinet Ivety Radičovej chce dôsledne uplatniť práva Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. a štátu vyplývajúce zo zmluvy s dodávateľom elektronického mýta, rovnako chce zabezpečiť zlúčenie Národnej diaľničnej spoločnosti a Slovenskej správy ciest, keďže ich činnosti „sa vzájomne dopĺňajú“. V oblasti železničnej infraštruktúry chce vláda s cieľom zachovať podiel železničnej dopravy na prepravnom trhu do roku 2014 odovzdať do užívania ďalšie úseky interoperabilných železničných tratí modernizovaných na rýchlosť 160 km/h. Rovnako chce podporiť projekt prepojenia železničného koridoru TEN-T 17 s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave.
Kabinet chce analyzovať aj výsledky štúdie realizovateľnosti projektu širokorozchodnej trate, avšak v programovom vyhlásení zároveň uvádza, že „Vláda SR nepodporuje tento projekt“. Ministri chcú prijať aj opatrenia na revitalizáciu železničných spoločností. „V železničnej nákladnej doprave vytvorí vláda podmienky na vstup silného strategického investora do Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. s cieľom zabezpečiť jeho konkurencieschopnosť na liberalizovanom trhu Európskej únie,“ uvádza sa v programovom vyhlásení. Vláda chce podporiť aj ďalší rozvoj letiska Bratislava ako „najvýznamnejšieho leteckého dopravného uzla na Slovensku vstupom strategického partnera a vytvorením podmienok pre leteckých dopravcov na otvorenie pravidelných liniek osobnej dopravy“. Kabinet však plánuje prehodnotiť účasť štátu aj v iných akciových spoločnostiach s majetkovou účasťou štátu. V oblasti poštových služieb chce vláda zabezpečiť vytvorenie legislatívneho a regulačného prostredia na poskytovanie poštových služieb v podmienkach úplnej liberalizácie poštového trhu únie s garanciou zabezpečenia univerzálnej poštovej služby.
Vláda chce zabezpečiť v doprave efektívne vynakladanie finančných prostriedkov. Chce vykonať dôkladnú analýzu čerpania prostriedkov z fondov EÚ v programovom období rokov 2007 až 2013, a to s cieľom prehodnotiť ciele a priority Národného strategického referenčného rámca tak, aby sa dosiahla čo najvyššia pridaná hodnota pre rozvoj SR. „Vláda SR v rámci Národného strategického referenčného rámca presmeruje voľné prostriedky EÚ do Operačného programu Doprava a umožní využitie zdrojov starobného dôchodkového sporenia na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest,“ uvádza sa v schválenom dokumente.
Prioritou vlády je znížiť finančnú náročnosť dopravných stavieb na priemernú úroveň krajín EÚ. Kabinet chce zabezpečiť transparentné verejné obstarávanie dopravných projektov, posilniť úlohu štátnej a rezortnej expertízy pri posudzovaní technického riešenia, ekonomickej efektívnosti a maximálnej ceny stavby. Rovnako chce zabezpečiť, aby bola ku každému projektu financovanému z verejných zdrojov vypracovaná analýza prínosov a nákladov. Kabinet chce aj legislatívne upraviť postup, na základe ktorého bude výstavba stavieb v strategickom záujme realizovaná až po vysporiadaní majetkových práv k nehnuteľnostiam či už prostredníctvom inštitútu vyvlastnenia, odkúpením predmetných nehnuteľností, alebo využitím majetku Slovenského pozemkového fondu.
SITA