BRATISLAVA 14. februára (WEBNOVINY) – Vláda dnes oficiálne vyjadrila nesúhlasné stanovisko s návrhom skupiny opozičných poslancov, aby parlament podal obžalobu na prezidenta Ivana Gašparoviča.
Dôvodom navrhovanej obžaloby je podľa jej autorov úmyselné porušenie Ústavy SR, keďže Gašparovič po roku a pol čakania rozhodol o nevymenovaní Jozefa Čentéša do funkcie generálneho prokurátora.
Kabinet svoje odmietavé stanovisko k poslaneckému návrhu opiera najmä o prvý odsek článku 101 Ústavy SR. V ňom sa uvádza, že prezident reprezentuje Slovenskú republiku navonok i dovnútra a svojím rozhodovaním zabezpečuje riadny chod ústavných orgánov. Prezident vykonáva svoj úrad podľa svojho svedomia a presvedčenia a nie je viazaný príkazmi.
Podľa vlády prezident ústavu neporušuje
„Podľa názoru vlády Slovenskej republiky je nepochybné, že z Ústavy Slovenskej republiky a konkrétne jej článku 101 ods. 1 jednoznačne vyplýva, že prezident SR je oprávnený konať v súlade s vlastným svedomím a presvedčením,“ argumentuje vláda v odmietavom stanovisku.
Ak prezident koná týmto spôsobom a v rozsahu svojich ústavných právomocí, tak podľa názoru vlády svojím postupom neporušuje ústavu.
Vláda upozorňuje, že pri uplatňovaní právomoci menovania do verejnej funkcie so stanovenými podmienkami prezident znáša ústavnú zodpovednosť za to, že tam vymenuje iba takú osobu, ktorá podmienky určené ústavou spĺňa. „Inak povedané, prezident má oprávnenie vykonávať svoje ústavné právomoci a v ich rozsahu rozhodovať,“ uviedol v stanovisku.
Kabinet nespochybňuje, že lehota, v ktorej prezident zvažoval svoje rozhodnutie o Čentéšovi, je iná v porovnaní s inými prípadmi, keď vymenúva a odvoláva osoby navrhnuté inými orgánmi.
Ústava prezidentovi lehotu nestanovuje
„Na druhej strane je nepochybné, že v súvislosti s voľbou generálneho prokurátora nastali aj osobité okolnosti, napríklad bolo doručených viacero podaní na Ústavný súd Slovenskej republiky v súvislosti s voľbou generálneho prokurátora, pričom takéto okolnosti bežne nenastávajú v prípadoch, keď prezident vymenúva a odvoláva osoby navrhnuté inými príslušnými orgánmi na vymenovanie alebo odvolanie do funkcie,“ argumentuje v svojom stanovisku. Primeranosť lehoty prezidenta je možné podľa vlády posúdiť výlučne pri zohľadnení všetkých relevantných okolnosti.
„Ústava Slovenskej republiky žiadnu lehotu na vymenovanie generálneho prokurátora Slovenskej republiky prezidentovi neustanovuje“. Prezidentove dôvody, pre ktoré nevymenoval Čentéša, nemožno podľa vládneho stanoviska považovať za prekročenie právomoci prezidenta.