BRATISLAVA 31. mája (WBN/PR) – Víťazom v treťom ročníku súťaže sa stala Základná škola Rejdová z juhu stredného Slovenska. Jej žiaci a učitelia uspeli s projektom „Reportéri: Šetriť energiou?“ Nie je nám to jedno!“ Výsledky súťaže dnes v Bratislave za prítomností 120 žiakov a učiteľov slávnostne vyhlásil predseda Správnej rady n. f. EkoFond Jean – Jacques Ciazynski. Škola za víťazstvo získala komplexný energetický audit v hodnote 1600 eur a finančné prostriedky na nákup učebných pomôcok v hodnote 1 500 eur. Pani učiteľka získala osobnú odmenu 600 eur a žiaci vecné ceny za 300 eur. Všetci ocenení spolu si zo súťaže odniesli ceny v hodnote 20 000 eur.
Celkovo sa do súťaže zapojilo 46 škôl zo všetkých regiónov Slovenska. Témou tretieho ročníka bola „Energia u nás doma“. Učitelia a žiaci mali tvorivo vypracovať projekt zameraný na problematiku šetrenia energie v domácnosti. Členovia hodnotiacich skupín posúdili celkovo 180 súťažných príspevkov, pričom všetky boli žiakmi overené v praxi.
„EkoFond týmto projektom podporuje rozvoj ekologického myslenia mládeže, ako i vzdelávanie žia-kov a pedagógov základných škôl v oblasti efektívneho využívania energií. Deti opäť presvedčili, že im záleží na životnom prostredí, ktorého ochrana sa stáva čoraz dôležitejšou súčasťou ich života. Mimoriadne nás zaujala kreativita, s ktorou sa učitelia a ich žiaci ujali zadania,“ zdôraznil Jean – Jacques Ciazynski, predseda Správnej rady neinvestičného fondu EkoFond.
Projekty hodnotili tri odborné skupiny. V každej z nich bol zastúpený ekológ, pedagóg a zástupca spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel, a.s. (SPP). Do súťaže bolo celkovo zapojených 107 učiteľov a 6 158 žiakov základných škôl. Prvých desať škôl umiestnených v súťaži získalo finančné prostriedky na nákup učebných pomôcok a vecné ceny pre žiakov a učiteľov. Školy umiestnené na prvých troch miestach získali okrem toho aj možnosť zrealizovať komplexný energetický audit alebo tepelno-technický posudok budov, prípadne vybrané energetické opatrenie v budove školy.
„Oproti minulému roku, sme rozšírili počet možností získať jednu z cien. Vytvorili sme tri nové súťažné kategórie v oblasti aktivít: Najlepší metodický materiál, Najlepšie zrealizované energetické opatrenie, Najlepší pokus. Oceňujeme tak nielen komplexné vzdelávacie projekty ale aj konkrétne zaujímavé aktivity. Veľmi nás teší, že školy začali čerpať inšpiráciu aj z našej multimediálnej platformy (www.platforma.ekofond.sk), ktorá im pomáha nielen pri tvorbe projektov. Žiaci priamo na hodinách pozerajú poučné filmy, využívajú e-learning a skúšajú rôzne pokusy“, povedala Eva Guliková, správkyňa EkoFondu.
Mnohí žiaci už vedia ako uchrániť kocku ľadu pred roztopením, či zmerať elektrické napätie v obyčajnom citróne, čo urobiť, aby čaj zostal dlhšie teplým, či kde sú najchladnejšie a najteplejšie miesta v budove školy a prečo je to tak. Platforma podporuje ekologické myslenie a ponúka rôzne užitočné informácie, vďaka ktorým sú súťažné projekty čoraz kvalitnejšie a sofistikovanejšie. Vytvára zároveň pre pedagógov priestor pre zdieľanie dobrých nápadov na obohatenie vzdelávacieho procesu.
Neinvestičný fond EkoFond (www.ekofond.sk) zriadila hlavná skupina SPP v roku 2007 za účelom napĺňania politiky Európskej únie v oblasti energetickej efektívnosti. Podpora fondu je určená pre všetky nepodnikateľské subjekty, pričom primárnou cieľovou skupinou sú najmä subjekty financované z verejných zdrojov a subjekty zaoberajúce sa verejnoprospešnými aktivitami, ako školy, nemocnice, sociálne a humanitárne organizácie či občianske združenia. EkoFond je zameraný na grantovú podporu projektov a vzdelávacích aktivít zameraných na zlepšenie parametrov energetickej efektívnosti a životného prostredia. Ďalšou oblasťou činnosti je spolupráca na partnerských projektoch, ktoré sú v súlade s účelom EkoFondu, a vlastné projekty, ako sú súťaže pre študentov a žiakov či štipendijné programy.